Renault Vilvoorde is nu volledig dicht
Vakbondsactievoerders bij de sluiting van de Renault-fabriek in 1997. Foto: reuters
De directie en vakbonden van Renault hebben een akkoord bereikt over een sociaal plan voor de laatste groep werknemers, een 40-tal, die nog in Vilvoorde actief was. Daarmee valt definitief het doek over de vestiging.

Tijdens een ondernemingsraad in februari dit jaar werd aangekondigd dat de laatste activiteit in de vestiging in Vilvoorde zou worden opgedoekt. Er waren op dat ogenblik nog zo'n 35 arbeiders en 7 bedienden aan het werk.

Directie en vakbonden hebben onlangs een akkoord bereikt over een sociaal plan voor die laatste groep werknemers. Daarmee valt definitief het doek over de activiteiten van de Franse autoconstructeur in Vilvoorde.

Nadat de Renault-directie in 1997 de sluiting van haar vestiging in Vilvoorde aankondigde - waarbij 3.100 mensen hun job verloren - bleven in eerste instantie nog 400 werknemers aan de slag. In 2009 volgde een nieuwe grote ontslagronde.

Actualisering van regeling uit 1997 en 2009

De laatste groep werknemers hield zich bezig met het nakijken - en eventueel uitvoeren van kleine technische aanpassingen - van auto's die klaargemaakt werden voor levering door dealers aan klanten.

'Het sociaal plan dat we voor de arbeiders bekomen hebben is in feite een actualisering van de regeling die al in 1997 en 2009 werd uitgedokterd voor wie toen ontslagen werd. Een aantal arbeiders kan op brugpensioen. Anderen krijgen een sluitingspremie uitgekeerd. Er is ook een tewerkstellingscel in het leven geroepen om de betrokkenen te begeleiden naar een nieuwe job', aldus vakbondssecretaris Paul Corbeel (ACV).