Raad-je-plaatje met een marketingsaus
Foto: rr
Sinds Draw Something zijn spelletjes 'raden wat je ziet' weer helemaal hip. Logo Quiz geeft het recept een marketing-sausje. Niets tekenen, alleen kijken hoe sterk je bent in logo's zonder merknaam herkennen.

Het spelletje is bedrieglijk eenvoudig. Op een overzichtscherm zie je bewerkte logo's, maar de merknaam niet meer op te zien is. Zo herkent idereen wel vlot het robotje van Android, het vogeltje van Twitter of de rode pijl van Kodak.

In het begin is het dan ook makkelijk scoren. 1000 punten per juist antwoord, en 100 eraf voor elke foute gok. De punten lopen dus snel op.

Maar als je even later stokt wordt het wel een stuk moeilijker. Van waar kennen we die bergtop ook alweer? En welk shampoomerk had die gestyleerde roodharige dame als icoon?

We hebben nog lang niet alles herkend. En wellicht dreigt dit spel iets te worden wat je op onverwachte momenten zal bezighouden. De volgende keer dat je door de supermarkt gaat, zullen bepaalde dingen je wellicht net iets beter opvallen. Dat Napoleon-logo kennen we bijvoorbeeld ergens van, maar het is niet van Mandarine Napoleon. Volgende keer toch nog eens goed kijken op de likeur-afdeling.

Had het nog beter gekund? Uiteraard. Zo zitten er geen hulplijnen in het spel. Heb je geen idee welk logo je ziet, dan is het wachten tot je het ergens in de echte wereld tegenkomt. Raad vragen bij een andere gebruiker, of een tip over pakweg de sector zou het net iets minder frustrerend maken.

Maar dat kan de opmars van het spel niet stoppen. De voorbije maand werd het spel meer dan een miljoen keer gedownload.