Nog onbestaand 'smarthorloge' levert 10 miljoen op
Foto: pebble
Zo'n 60.000 smartphonegebruikers hebben zich laten overtuigen om in voorverkoop een horloge te kopen dat gebruikers signaleert als er een nieuw bericht binnenloopt. Dat levert de bedenkers van het toestel zo'n 10 miljoen dollar op.

 De bedenkter van de Pebble hadden hun idee al in april gelanceerd. Via de site Kickstarter haalden ze in geen tijd 100.000 dollar op, voldoende om door te gaan met de productie. Het horloge is zo succesvol dat er in voorverkoop geen meer te krijgen zijn.

Het toestel is via bluetooth met een iPhone of een Android-toestel verbonden. Zo krijgt de drager een signaal bij elke oproepen of binnenkomende e-mail. Het kan ook dienen om bijvoorbeeld bij het sporten de muziekspeler te bedienen, of om info over de prestaties te geven.

Helemaal nieuw is het idee niet. Voor Android zijn al dergelijke toestellen op de markt. Die kunen de gebruiker ook laten weten als hij een sms ontvangt, iets wat bij het gebruik van een iPhone niet mogelijk is.