België gaat gewapende privébewakingsdiensten toelaten op Belgische zeeschepen om zich te verdedigen tegen piraterij in de Indische Oceaan. Tot nog toe is dat verboden, maar de ministerraad zette dinsdag het licht op groen. Dat schrijft De Tijd woensdag.

Tegen de zomer zou een wetsontwerp klaar moeten zijn. In het najaar volgt normaal de stemming in het parlement. Met de maatregel volgt ons land het voorbeeld van verschillende andere Europese landen.

De beslissing is goed nieuws voor de bemanning van de Belgische rederijen als CMB, Euronav, Exmar en baggeraars DEME en Jan de Nul. En voor de Belgische vlag want verschillende reders hadden volgens De Tijd plannen om schepen uit te vlaggen naar landen die wel wapens aan boord toestaan.

Ondanks de verhoogde militaire escortes van zeeschepen, heerst zeepiraterij in de Indische Oceaan als nooit tevoren. Ze breidt zelfs uit naar West-Afrika. België werd midden 2009 geconfronteerd met piraterij toen de kleine steenstorter Pompeï, een schip van de baggeraars Jan de Nul en DEME, op 700 mijl van de Somalische kust werd gekaapt. Toen werd 2 miljoen euro losgeld betaald.

Vorig jaar werden 299 schepen door piraten aangevallen. Een vierde waren schepen onder Europese vlag. Tot nog toe is geen enkel schip met gewapende privébewaking aan boord door piraten gekaapt.