Jongeren knappen af op kostprijs mobiel internet
Foto: shutterstock
Nieuwe media zijn onmisbaar in het leven van jongeren en bieden enorm veel mogelijkheden, maar die worden niet ten volle benut. De redenen daarvoor zijn wel niet altijd bij de jongeren zelf te zoeken. Dat blijkt uit een grootschalig onderzoek over nieuwe media bij kinderen en jongeren.

Jeugdwerknet, Graffiti Jeugddienst en de onderzoeksgroep MICT van Universiteit Gent bevroegen van oktober 2011 tot april 2012 286 kinderen (9-12 jaar) en 1495 jongeren (12-18 jaar) over hun mediabezit, mediagebruik en attitudes tegenover media.

81% van de bevraagde jongeren heeft een smartphone die online kan. Maar slechts 33% gebruikte de afgelopen maand ook effectief mobiel internet. De meest aangehaalde redenen om niet mobiel online te gaan zijn ‘niet handig’, ‘te traag’ en vooral: ‘te duur’.

Als jongeren mobiel online gaan, is dat bijna altijd via het gratis wifi-netwerk thuis, een (onbeveiligd) netwerk elders of met gratis internetsessies. De kostprijs van media beïnvloedt duidelijk het mediagebruik bij jongeren.

Heel wat jongeren zijn ook actief op sociale netwerken: meer dan de helft van de Vlaamse jongeren heeft een YouTube account, 80% logt dagelijks in op Facebook en 62% sms’t wekelijks over huiswerk.

In het onderwijs is er van die belangstelling echter bitter weinig terug te vinden.  Slechts 1 op 10 leerlingen kreeg het afgelopen jaar les van een leerkracht die YouTube, Twitter of Facebook in de les gebruikte. Ook veilig internetgebruik en privacy online komen volgens jongeren te weinig aan bod in het onderwijs.

De uitgebreide resultaten van het onderzoek worden dinsdag voorgesteld tijdens de studiedag Apestaartjaren 4 in de Gentse Vooruit.