Overname VT4 en VijfTV helpt Sanoma aan omzetgroei
Foto: *
De Finse mediagroep Sanoma kende een zwak eerste kwartaal met fors minder winst dan een jaar geleden. Maar aan Sanoma Media Belgium zal het niet gelegen hebben, wat die tak zag zijn omzet fors stijgen dankzij de overname van de SBS-televisiezenders.

De operationele winst van Sanoma, exclusief niet-wederkerende items, dook in het eerste kwartaal 39,4 procent lager tot 15,9 miljoen euro. Die daling zou volgens het bedrijf te wijten zijn aan een eenmalige kost van 17,3 miljoen euro bij een verkoopstransactie.

Op groepsniveau boekte het Finse mediaconcern het voorbije kwartaal een omzetgroei van 2,5 procent tot 543,6 miljoen euro. Die toename is voornamelijk te danken aan de overname van televisie- en printactiviteiten in Nederland en België. 

De omzet van Sanoma Media Belgium ging 13,4 procent hoger tot 56,8 miljoen euro. Het bedrijf heeft via een belang van 33 procent in de holding De Vijver de Belgische SBS-zenders VT4 en VijfTV mee overgenomen. De Nederlandse tak verwierf samen met Talpa de Nederlandse televisiezenders van SBS.

De omzet uit de magazines zoals Flair was dan weer een tegenvaller voor Sanoma in België: die daalde door minder inkomsten uit advertenties en verkoop. De groep wijt dit aan veranderingen in de groepsstructuur (Humo) maar ook door het negatieve economische klimaat. 'Sanoma Media Belgium behield het marktaandeel in een dalende lezersmarkt', klink het. 

Voor televisiereclame zag Sanoma in ons land een toename van de inkomsten, ondanks een dalende televisieadvertentiemarkt.

'Onze tv-activiteiten in Finland en België hebben een solide kwartaal achter de rug en we hebben onze marktpositie versterkt', zegt CEO Harri-Pekka Kaukonen.