E-boeken voor Ghanese scholieren
Foto: worldreader
Worldreader wil zo veel mogelijk scholieren in ontwikkelingslanden vertrouwd maken met digitale boeken. De organisatie heeft net een pilootproject afgerond in Ghana.

Worldreader wil onderzoeken hoe kinderen in ontwikkelingslanden omgaan met nieuwe technologie. Van oktober 2010 tot juli 2011 had het een proefproject lopen in Ghana, getiteld iREAD (Impact on Reading of E-readers And Digital content).

Worldreader leverde een hoop Amazon Kindles (mét inhoud) af aan bijna 500 scholieren in 9 Ghanese steden. Uit hun bevindingen blijkt dat de scholieren verbazend snel met de toestellen konden werken - 43 procent van hen had nog nooit met een computer gewerkt.

Ook de andere functies van de Kindle, zoals de MP3-speler en de browser, werden gesmaakt door de Ghanese jeugd. Worldreader onderzoekt hoe ze dergelijke mogelijkheden in de e-reader kan uitschakelen, om de aandacht niet te veel af te leiden.

Worldreader is over het algemeen erg tevreden over hoe het proefproject is verlopen. Kinderen krijgen op deze manier toegang tot veel meer boeken, en gaan bijvoorbeeld ook spontaan op zoek naar internationale nieuwspublicaties zoals de New York Times en El País.

Eén groot nadeel is dat de Kindles van Amazon veel te snel stukgaan. Maar liefst 243 van de 600 uitgedeelde boekenlezers overleefde het niet. Elk gesneuveld exemplaar werd door Worldreader terug naar Amazon gestuurd voor een analyse. Amazon werkt nu speciaal voor dit project aan Kindles met versterkte schermen, en er worden ook stevige behuizingen meegeleverd.

De organisatie hoopt in elk geval dat ze kan blijven samenwerken met Amazon en andere spelers in de digitale leesindustrie om het project uit te breiden naar andere regio's en digitale boekenlezers ook te introduceren in Afrikaanse lerarenopleidingen.