De favoriete aandelen van Jan Vantomme en Bruno Toye
Jan Vantomme en Bruno Toye Foto: rr
Jan Vantomme en Bruno Toye, van Investor Asset Management, investeren met het fonds Investor Equities met succes in Europese small en midcaps en beheren meer dan 20 miljoen euro. Over de laatste vier jaren haalden ze een gemiddeld jaarrendement van meer dan 10%. Ze zijn ervan overtuigd dat er tussen de circa 6.000 beursgenoteerde ondernemingen in West-Europa steeds interessante ondernemingen te vinden zijn.

‘We verkiezen ondernemingen met een sterk businessmodel, een hoge winstgevendheid en een gezonde financiële structuur. Heel wat investeerders blijven nog aan de zijlijn staan en zijn ontevreden met lage returns op hun vastrentende activa bij een hogere inflatie dan wat we gewoon waren in het verleden. Er zijn echter voldoende sterke ondernemingen te vinden met een aantrekkelijke waardering.’

Onderstaande 5 aandelen maken allen deel uit van het fonds Investor Equities.

1. Byggmax

De Zweedse doe-het-zelf retailer Byggmax positioneert zich als discount aanbieder van bouwmaterialen. Het concept van Byggmax is uniek in zijn eenvoud: de laagste prijzen, een beperkt assortiment, zeer weinig personeel en goedkope winkellocaties. De unieke combinatie van laagste prijzen en de hoogste winstmarges uit de sector, geeft het een sterk competitief voordeel.

Het winkelconcept is vooral populair bij particuliere consumenten (circa 80% van het klantenbestand). Byggmax verkoopt alles wat nodig is om een huis te bouwen, maar geen inrichtingsartikelen. De belangrijkste productcategorie is hout in verschillende vormen en kwaliteiten. Het assortiment is bewust beperkt tot circa 1.300 artikelen, meestal de meest gevraagde producten in elke categorie. Dit kan vergeleken worden met een assortiment dat kan oplopen tot wel 150.000 artikelen bij een aantal concurrenten.

Een zeer gericht assortiment maakt hogere volumes, een betere voorraadrotatie, en een sterkere aankoopkracht bij leveranciers mogelijk. De Byggmax-winkels zijn dan ook aanzienlijk kleiner dan die van de concurrentie. Het grootste deel van de winkeloppervlakte is een indoor drive-through gedeelte waar de weergevoelige producten zich bevinden. Een kleinere winkel binnenin verkoopt gereedschap, verf, deuren en vloeren. De winkel is omgeven door een outdoor drive-through gedeelte. Bij de uitgang worden de gekochte goederen gescand door het personeel, en de klant krijgt een bon die in de winkel betaald dient te worden.

Byggmax heeft momenteel 88 winkels. Van deze winkels bevinden er zich 59 in Zweden, 21 in Noorwegen en 8 in Finland. Dit jaar plant de groep 10 tot 15 nieuwe winkels. Byggmax heeft als financiële doelstellingen een jaarlijkse omzetgroei van meer dan 15% en een bedrijfswinstmarge van meer dan 11%. Vorig jaar haalde de groep een bedrijfswinst van 9,3% op een omzet van 3 miljard Zweedse Kroon. Samenvattend: Byggmax combineert een gestage groei door nieuwe winkelopeningen met een sterk winstgevend businessmodel. De waardering is redelijk. Het aandeel noteert aan circa 12 keer de verwachte nettowinst en aan minder dan 10 keer de verhouding ondernemingswaarde op verwachte bedrijfswinst.

2. IMA

Het Italiaanse IMA, wat staat voor Industria Macchine Automatiche, is de wereldleider in het ontwerp en de fabricage van machines voor de verwerking en verpakking van farmaceutische producten, voedingsproducten en anderzijds voor het vullen van theezakjes. De groep heeft meer dan 3.400 werknemers, waarvan 1.500 buiten Italië. Het bedrijf heeft 22 fabrieken in Italië, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten, India en China. Vorig jaar haalde groep een omzetgroei van 33% tot 669 miljoen euro, waarvan 91% gerealiseerd werd buiten Italië. Na de moeilijke jaren 2009 en 2010 bedroeg de organische groei 15%. Begin 2011 rondde IMA de overname van Sympak Corazza af, een groep die marktleider is in de vervaardiging van verpakkingsmachines voor onder andere kaas, boter, ketchup, mayonnaise en babyvoeding.

Samen met het kort daarvoor overgenomen GIMA kreeg de groep voldoende kritische massa in deze segmenten van de voedingsmiddelenindustrie. Vandaag komt 61% van de omzet uit de farmaceutische sector en 39% uit de thee- en voedingssector. Doordat IMA met machines voor theezakjes een toonaangevende positie met een marktaandeel van meer dan 70% is dit de cashcow van IMA. Op deze machines haalt men een operationele marge van meer dan 30%, terwijl de operationele marge voor de hele groep op 10,9% uitkomt. De machinebouw voor de farmasector is nog steeds gefragmenteerd en wordt gedomineerd door Duitse en Italiaanse bedrijven.

De meeste van deze bedrijven zijn gespecialiseerd in één productlijn. De markt wordt gekenmerkt door een hoge mate van maatwerk met multinationale klanten die een internationale aanwezigheid op prijs stellen.

Het hoge orderboek aan het begin van dit jaar (+35% tot 378 mln.) en de sterke start in januari en februari laat het beste verhopen voor dit jaar. Het management verwacht dit jaar een omzetgroei tot rond 700 mln. euro, wat wellicht aan de conservatieve kant is. De huidige marktkapitalisatie bedraagt 500 mln. euro. De CEO Mr. Vacchi en zijn familie houden 66% van het aandelenkapitaal aan. Het bedrijf keert al jaren een groot gedeelte van de winst uit, waardoor het bruto dividendrendement 7% bedraagt. Het aandeel noteert tegen 13 keer de verwachte winst voor dit jaar.

3. RealDolmen

RealDolmen is als IT dienstverlener met meer dan 1.600 medewerkers actief in België (vooral Vlaanderen), Noord-Frankrijk en Luxemburg. RealDolmen profileert zich als een one-stop shop dat zowel infrastructuurproducten levert (servers, routers,...), diensten aanbiedt (training, ondersteuning, outsourcing) en business oplossingen implementeert (eigen applicaties of software van derden).

RealDolmen mikt hierbij vooral op middelgrote ondernemingen. RealDolmen is het resultaat van de fusie tussen Real Software en Dolmen (de voormalige informaticadochter van Colruyt) in september 2008. Begin 2004 was Real Software reeds overgenomen door de Amerikaanse investeringsgroep Gores toen Real Software door een misgelopen overnamebeleid schuldproblemen had. Begin 2010 verkocht Gores zijn laatste participatie en stapte onder andere Quaeroq in het kapitaal. Quaeroq is een privé-investeringsfonds van de bouwgroep Matexi en houdt nu 9% van de aandelen aan. De familie Colruyt is met 16% van de aandelen de grootste aandeelhouder.

Het huidige boekjaar (tot eind maart 2012) zal de groep een mooi herstel te zien geven. Op 25 mei worden de resultaten bekend gemaakt. Over de eerste negen maanden bedroeg de omzetgroei 9% tot 192 mln. euro. Stijgende dagtarieven voor IT-professionals en een grotere inzetbaarheid zullen de winstgevendheid ondersteunen. De focus voor het management ligt op drie zaken. Ten eerste zorgen dat men voldoende bekwame mensen kan aanwerven. Ten tweede wil men verder evolueren naar een ‘single source provider’. Men wil met andere woorden aan de bestaande klanten meer diensten aanbieden. Tenslotte wil men ook extern groeien.

De financiële toestand is gezond met een cashpositie die zowat even groot is als de uitstaande schulden. De balans is dus nog niet optimaal. Er staat immers nog een converteerbare obligatie uit van 36 mln. euro die in juli terugbetaald wordt. Boekhoudkundig zal dit positief inwerken op de gerapporteerde nettowinst. Onder de IFRS boekhoudregels werd er in het financieel resultaat jaarlijks een financiële kost van 5 mln. euro geboekt, wat vanzelfsprekend stopt zodra de converteerbare lening terugbetaald is. De marktkapitalisatie bedraagt circa 90 mln. euro. Het aandeel noteert, net als vele andere IT dienstverleners, goedkoop tegen circa 6 keer de bedrijfswinst voor het huidig boekjaar.

4. SimCorp

Het softwarebedrijf SimCorp uit Kopenhagen levert met SimCorp Dimension een geïntegreerd ERP softwarepakket aan institutionele investeerders (zoals verzekeraars en pensioenbeheerders) en aan vermogens- en fondsbeheerders. SimCorp Dimension bestrijkt de volledige value chain van front office, middle office tot back office. De geïntegreerde aanpak is de sterkte van SimCorp.

De klant heeft uiteindelijk slechts drie keuzes: werken met een zelf ontwikkeld softwaresysteem, kiezen voor een ’best-of-breed’ systeem met oplossingen van verschillende software-aanbieders of kiezen voor een geïntegreerd softwareplatform. Het geïntegreerde softwaresysteem biedt de klant vooral lagere werkingskosten alsook een beter risicomanagement.

SimCorp heeft circa 170 klanten en heeft over 2011 met 1.100 medewerkers 195 mln. euro aan omzet geboekt. Over 2011 zijn er 9 nieuwe klanten bijgekomen. De klant betaalt een éénmalige license fee en een jaarlijkse maintenance fee. De jaarlijkse maintenance fee bedraagt 20% van de initiële license fee. Hiervoor krijgt de klant de halfjaarlijkse software-releases en kan hij beroep doen op de helpdesk.

De licentie-inkomsten zijn goed voor 25% van de jaaromzet en de maintenance fee voor 45%. Professionele diensten (implementatie, opleiding, ...) die per uur gefactureerd worden, vervolledigen de omzet.
Simcorp staat traditioneel sterk in Scandinavië (26% van de omzet) en in Duitstalige landen (33% van de omzet). Extra groei wil SimCorp vooral halen in de Verenigde Staten, Canada, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk.


Simcorp mikt vooral op interne groei en verwacht een jaarlijkse groei van additionele license fees bij bestaande klanten van 6% à 10%. Voor 2012 zal de totale omzet meer dan 5% toenemen en de operationele winstmarge meer dan 22% bedragen. Aangezien SimCorp nauwelijks klanten verliest en over sterk recurrente inkomsten beschikt, is de visibiliteit vrij hoog. Aan het begin van het jaar is men reeds vrij zeker over meer dan 60% van de verwachte jaaromzet. Gegeven de sterke marktpositie en de hoge rendabiliteit is de waardering redelijk. Het aandeel noteert tegen minder dan 16 keer de verwachte winst en 12 keer de verwachte bedrijfswinst over 2012.

5. Transmode

Het Zweedse Transmode levert producten waarmee de capaciteit van glasvezelnetwerken verhoogd wordt. De producten gebruiken WDM-technologie (wavelength-division multiplexing), waarbij data in verschillende golflengtes (kleuren) omgezet wordt en over een glasvezel gestuurd wordt. Dit is de enige technologie om de capaciteit van een bestaand glasvezelnetwerk te verhogen. Transmode focust zich niet op de grote telecomoperatoren, maar op kabeloperatoren en alternatieve service providers. De producten van Transmode onderscheiden zich van die van de concurrentie doordat ze ontworpen zijn voor een laag energieverbruik en doordat ze heel schaalbaar zijn.

Dit is de reden voor hun brutomarge van 50% die hoger ligt dan het sectorgemiddelde. De kostenstructuur is geoptimaliseerd door de centralisatie van R&D, management en ondersteunende functies in Stockholm en de uitbesteding van de productie. Hierdoor haalde Transmode vorig jaar op een omzet van 917 mln. SEK een operationele marge van 18,3%.

De financiële situatie is kerngezond met een nettokaspositie, een gevolg van de stevige jaarlijkse vrije cashflow. De gemiddelde jaarlijkse marktgroei voor de komende jaren wordt op 13% geschat, een gevolg van het steeds maar toenemende dataverkeer (mobiel breedband, hoge definitie video, de cloud). Het wereldwijd marktaandeel bedraagt 2,5%. Marktleiders zijn Ciena (12% marktaandeel), Alcatel-Lucent en Adva. Concluderend vinden we Transmode een sterk rendabele leverancier van netwerkoplossingen, actief in een groeiende markt. Aan de huidige marktkapitalisatie van 2,2 mrd. SEK noteert Transmode tegen 10 keer de verwachte bedrijfswinst. Een redelijke waardering.