Derde kanaal VRT krijgt label 'Op 12'
Foto: vrt
De VRT heeft vanmorgen haar plannen rond het derde tv-kanaal voorgesteld. Dat derde VRT-kanaal richt zich na 20 uur met een specifiek aanbod op jongeren en buitenlanders in Vlaanderen. Voorts komen evenementen, zoals de Koningin Elisabethwedstrijd, en kleine sporten aan bod. Het kanaal heeft geen eigen merknaam, maar elk programma krijgt het hetzelfde label ‘Op 12” mee.

Ketnet en Canvas worden ontkoppeld. Ketnet - bedoeld voor kinderen tot 12 jaar - zendt vanaf 1 mei van 6 tot 20 uur uit op het derde kanaal. De rode draad doorheen het aanbod van dat derde kanaal wordt ‘het onbekende bemind maken’, zegt Peter Claes, manager aanbodstrategie van de VRT. ‘We laten de kijker kennismaken met nieuwe, onbekende domeinen.’

Het derde kanaal krijgt geen eigen merknaam. De VRT gebruikt voor elk programma dezelfde praktische wegwijzer: het label ‘Op 12”. Een concert van Studio Brussel krijgt de naam ‘Studio Brussel Op 12”, een sportuitzending ‘Sporza Op 12’ en Ketnet werkt ook onder ‘Ketnet op 12’.

Jongeren

Op het derde kanaal is er ruimte voor nieuwe initiatieven, die de openbare omroep volgens de beheersovereenkomst met de Vlaamse regering moet invullen voor specifieke doelgroepen. Vooreerst zijn dat de jongeren, een doelgroep die volgens critici nu te weinig aan zijn trekken komt bij de VRT.

In eerste instantie wil de VRT meer aanbod voor jongeren creëren op alle VRT-netten en jong talent meer kansen geven bij de omroep, onder meer via stages. Zo wil ‘Vranckx’ jonge reporters aantrekken. Vanaf september komt er op het derde kanaal een wekelijks programma, exclusief voor jongeren, dat ook op Canvas wordt uitgezonden. ‘We gaan in dialoog met jongeren en willen rekening houden met hun ideeën. Het programma moet interactief zijn en afwijken van de vertrouwde paden’, aldus Claes.

Vanaf september 2013 komen er gedurende twee tot vier avonden per week jongerenprogramma’s op het derde kanaal. Tot de zomer zendt het kanaal ook evenementen uit met een jong profiel. De VRT zet daarbij zijn bekende jongerenmerken, Studio Brussel en MNM, in.

Buitenlanders

Een tweede opdracht in de beheersovereenkomst is Vlaanderen beter bekendmaken bij de buitenlandse gemeenschappen hier aanwezig. De VRT heeft in het uitwerken van die opdracht naar eigen zeggen ruim de tijd genomen om de doelgroep goed te leren kennen en wil die doelgroep zo ruim mogelijk interpreteren.

‘We denken aan de ruim 250.000 expats en hun partners, die vooral in de Brusselse rand wonen en in Antwerpen en Gent’, zegt radiomanager Els Van de Sijpe. ‘Voorts richten we ons op de internationale studenten in onder meer Leuven, Gent, Antwerpen en Brussel. En we hebben aandacht voor iedereen die te gast is in Vlaanderen.’

Op het derde kanaal komt er een wekelijks, Engelstalig programma. Dat focust in eerste instantie op de gemeenteraadsverkiezingen van oktober. ‘Dat gebeurt op vraag van de buitenlanders. Zij hebben het meeste contact met hun gemeente en willen van daaruit Vlaanderen beter leren kennen’, zegt Van de Sijpe. Het programma, dat nog geen definitieve naam heeft, wordt extern gemaakt.

Later komen er programma’s met aandacht voor typische Vlaamse gebruiken en gewoontes, zoals onze taal, koken en Vlaamse fenomenen (de Ronde van Vlaanderen, de Gentse Feesten).

Voorts komt er eind 2012 een nieuw internetplatform dat dagelijks het harde en zachte nieuws uit Vlaanderen brengt voor de internationale gemeenschap.

Muziek

Tot slot moet het derde kanaal specifieke, openbare opdrachten van de VRT invullen. De zender zal onder meer de Vlaamse muziek promoten en aandacht besteden aan kleine sporten en de finale van de Koningin Elisabethwedstrijd. Ook enkele wedstrijden van het EK Voetbal kunnen op het derde kanaal terecht. Het kanaal neemt zo de ‘uitwijkfunctie’ over van de verdwenen digitale kanalen Eén+ en Canvas+.

12

Het derde kanaal van de VRT is voor digitale kijkers van Telenet te vinden op kanaal nummer 12 (met uitzondering van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest, waar dat op 112 is). Voor Belgacom-abonnees is dat ook op 12 (of 60 in Brussel). Ook bij Mobistar TV, TV Vlaanderen en Numéricable moet u op 12 zijn.