Merk C1000 verdwijnt uit Nederlands supermarktlandschap
Foto: C1000
De Nederlandse supermarktformules Jumbo en C1000 worden samengebracht onder het Jumbo-merk. Daarnaast wil Jumbo Groep 136 winkels aan Albert Heijn en Coop verkopen. Dat maakte het supermarktconcern donderdag bekend. Het besluit volgt op een strategische heroriëntatie na de overname van C1000 door Jumbo.

Ongeveer 300 C1000-winkels zullen de komende jaren worden omgebouwd tot Jumbo-supermarkten. Het totale aantal Jumbo-winkels groeit zo uit tot circa 600 met een marktaandeel van ongeveer 20 procent en een omzet van circa 7 miljard euro.

Het integratieproject zal binnen drie jaar voltooid zijn. Volgens Jumbo zal de nieuwe strategie er toe leiden dat het totaal aantal voltijdse banen op de hoofdkantoren zal krimpen van 1300 nu naar 700 tot 800 in 2015.

Jumbo is ook van plan 82 winkels te verkopen aan Albert Heijn-moederbedrijf Ahold en 54 aan Coop. De verkoop is het gevolg van de voorwaarden die door de mededingingsautoriteit NMa aan de overname van C1000 door Jumbo waren gesteld.

Ahold betaalt 290 miljoen euro in contanten voor de 82 winkels. Die behaalden vorig jaar samen een omzet van 800 miljoen euro.