De Bijzondere Belastinginspectie (BBI) eist tientallen miljoenen euro’s van alle grote mediagroepen. De zware belastingclaims gaan over alle mogelijke spelletjes die kranten, magazines en radio- en tv-zenders organiseren waarbij je via sms of 0900-lijnen een prijs kan winnen. Dat meldt De Tijd.

Het gaat zowel om eenvoudige kruiswoordraadsels, rebussen en prentjespuzzels als om belspelletjes of kijkersvragen op radio en televisie. De fiscus verwijt de mediagroepen dat ze op die inkomsten niet de verschuldigde "kansspelbelasting" hebben betaald.

Volgens welingelichte bronnen neemt de BBI alle bekende mediahuizen onder vuur: zowel de openbare omroep VRT als commerciële mediagroepen, zoals de Vlaamse Mediamaatschappij (vtm, 2BE, Q-Music), Persgroep Publishing België (Het Laatste Nieuws, Dag Allemaal), Roularta (Knack), SBS België (VT4, VIJFtv) en Sanoma Magazines België (Flair, Libelle). Ook Endemol België, dat de beruchte tv-belspelletjes mee ontwikkelde, kreeg een fikse belastingclaim.

Bij de getroffen mediagroepen wil niemand officieel reageren. Officieus worden de demarches van de BBI bestempeld als je reinste Kafka. Ze spreken over "onredelijke monsterclaims".

Want de belastinginspectie vordert niet alleen de kansspelbelasting van 11 à 15 procent op het totale sms-of belbedrag dat elke lezer, kijker of luisteraar heeft betaald om een prijs te kunnen winnen. De fiscus heeft dat belastingbedrag ook nog eens vervijfvoudigd in zijn claims.

Francis Adyns, de woordvoerder van de fiscus, bevestigt de onderzoeken tegen de mediagroepen. Hij wil de namen van de geviseerde bedrijven echter niet geven. "Over de claims lopen administratieve geschillen en rechtszaken."