'Zes op de 10 VRT-kijkers zou Slimste mens bekijken op VT4'
Lesley-Ann Poppe dankt haar bekendheid aan Komen Eten Foto: VT4
Bijna 60 procent van de vaste Eén-kijkers is bereid om zijn favoriete Woestijnvis-programma's voortaan op VT4 te bekijken. Dat moet blijken uit een studie die VT4 zelf liet uitvoeren. Het cijfer werd bekendgemaakt tijdens een persconferentie waarbij de commerciële zender een tipje van de sluier lichtte van zijn najaarseizoen.

VT4 zal dit najaar drie vaste dagelijkse ankerpunten hebben: "Komen eten", "De slimste mens" en de nieuwe actuashow van Tom Lenaerts.

Dat bevestigde Thierry Tachény, CEO van SBS Belgium. Ook op VijfTV komt er een dagelijks programma, dat zal draaien rond interieur en design. VT4 zal op vier avonden per week locale producties brengen, tweemaal zo vaak als vandaag. VijfTV heeft voortaan twee avonden per week met eigen producties.

Tachény citeerde cijfers waaruit moet blijken, dat de transfer van populaire Woestijnvisprogramma's en -gezichten een flinke groep kijkers zal doen overschakelen van Eén naar VT4.

Het studiebureau Ipsos ondervroeg een duizendtal tv-kijkers en deelde die in naargelang hun zendervoorkeur. Van de VRT-kijkers met een voorkeur voor Eén verklaarde 57 procent dat ze nog naar de helft of meer van alle afleveringen van hun favoriete programma's zouden blijven kijken als die naar een andere zender verhuizen. Slechts 14 procent  verklaarde dat ze die programma's nooit meer zouden bekijken als ze niet meer op Eén te zien zijn.

Tachény benadrukte wel dat VT4 niet verwacht dat "De slimste mens" op VT4 de kijkcijfers van het programma op VRT zal evenaren. 'Als "De slimste mens" bij ons 800.000 kijkers haalt, dan drink ik champagne', zei hij.

Dat zou de helft zijn van wat het programma op piekmomenten op Eén wist aan te trekken. 'Maar als je in Vlaanderen 1,6 miljoen kijkers wilt trekken, dan moet je ook heel goed scoren in de leeftijdsgroep 55-75, en die zijn voor adverteerders niet interessant', zei Tacheny.

VT4 wil een stuk van de jongere Eén-kijkers naar zich toe trekken. Het is daarentegen niet de bedoeling om bij VTM kijkers weg te halen, zei Tachény nog. 'We moeten de commerciële televisie in Vlaanderen aantrekkelijker maken voor adverteerders', vindt hij. En daarvoor is het belangrijk dat zowel VTM als VT4 sterk zijn, maar dat de VRT een paar procent marktaandeel verliest.

Details zoals de precieze uitzenduren en de gezichten van elk programma, gaf SBS woensdag niet. Die zouden worden onthuld op 14 juni. Of VT4 een nieuwe naam krijgt, kwamen we ook niet te weten. Tachény benadrukte dat een naamsverandering 'maar een denkspoor' is, en allerminst een genomen beslissing.

Woestijnvis zal zijn programma’s trouwens moeten afstemmen op de adverteerders van VT4 en VIJFtv.  'Een programma op een commerciële zender kent ook een heel eigen dynamiek,' zei Thierry Tacheny, 'met een spanningsboog die is opgebouwd rond de reclamebreaks.'

VT4 en VIJFtv beseffen dat de reclamemarkt onder druk staat, onder meer door de digitale televisie die het eenvoudig maakt om reclameblokken door te spoelen.

'We zijn op zoek naar manieren om reclame aantrekkelijker te maken', aldus Tacheny. 'De spots moeten worden ingebed in een geheel dat aangenaam is om te bekijken.'

Daarnaast zoekt SBS naar alternatieve bronnen van inkomsten, onder meer bij de distributeurs. 'Tv is te goedkoop in Vlaanderen', zei de ceo, die Belgacom en Telenet met de vinger wijst.

'Een videorecorder kostte vroeger 1.000 euro, vandaag wordt hij gratis aangeboden in de vorm van een digicorder. De distributeurs moeten hun prijs optrekken en de zenders beter vergoeden.'