'Nokia-smartphones zijn niet goed genoeg'
Foto: nokia
Enkele grote Europese telecomoperatoren zijn niet te spreken over de Lumia-reeks van Nokia. 'Ze zijn niet goed genoeg om de concurrentie aan te gaan met de iPhone van Apple en de Galaxy-telefoons van Samsung', klinkt het.

De Lumia-smartphones van Nokia en het Windows Phone-besturingssysteem van Microsoft krijgen over het algemeen goede kritieken. Maar dat lijkt zich niet te vertalen naar een enorme verkoop van deze toestellen. Nokia verkoopt de Lumia 900 sinds enkele weken met bescheiden succes in de Verenigde Staten via AT&T, maar in Europa is niet iedereen enthousiast over deze smartphones.

Persagentschap Reuters ging te rade bij enkele grote Europese telecomoperatoren die de Lumia 800 en de Lumia 710 al enkele maanden verkopen. 'Geen enkele klant komt de winkel binnen en vraagt naar een Windows Phone', laat een van de bronnen optekenen. Het is nochtans vijf voor twaalf voor Nokia, dat zijn lot verbond aan Microsoft en voor smartphones stevig inzet op het Windows Phone-besturingssysteem. 

'Lumia met Android zou beter verkopen'

'Nokia moet op twee fronten strijd leveren: het moet zijn geloofwaardigheid als hardwaremaker herstellen, en het moet slagen met Windows Phone, dat achterop hinkt in de markt', zegt een anonieme telecombons. 'De software van Microsoft werkt erg goed en kan veel leuke dingen, maar er zijn maar weinig consumenten die dat weten. Als de Lumia met dezelfde hardware zou aangestuurd worden door Android, en niet door Windows, zou het veel makkelijker zijn om die toestellen aan de man te brengen.'

En dat is een belangrijk signaal voor Nokia. Want in veel Europese landen worden smartphones gesubsidieerd door de telecomoperatoren en voor een lage prijs samen met een abonnement verkocht. En dat geeft operatoren veel macht over welke toestellen ze zelf inkopen en aan hun klanten verkopen. In België worden deze praktijken nog relatief weinig gehanteerd. 

'Nokia en Windows zijn uitdagers op de mobiele markt, en ze hebben twee opties. Of ze komen met een compleet innovatief en verwoestend product, of ze gooien er gigantische marketingbudgetten tegenaan om vraag te creëren. Totnogtoe hebben ze geen van beide gedaan', besluit een smartphonespecialist van een Europese operator.