De takelwerkzaamheden van de goederentrein die donderdagavond ter hoogte van Melsele ontspoorde, verlopen moeilijker dan gepland. Infrabel hoopt dat er dinsdag opnieuw een spoor vrij zal zijn. Het tweede spoor is mogelijk pas woensdag vrij. Fluxys meldt intussen dat er geen lek is in de gasleiding die langs het spoor loopt. Volgens de eerste vaststellingen van het parket gebeurde het ongeval bij het wisselen van sporen.

'Wie tussen Antwerpen-Centraal en Gent-Sint-Pieters een lokale bestemming heeft, reist tot Zwijndrecht of Sint-Niklaas en neemt daar de bus. Zij dienen rekening te houden met een extra reistijd van een uur', aldus woordvoerder Frédéric Petit.

Anders dan donderdagavond rijdt er nu lokaal ook een trein van Zwijndrecht via Boom en Puurs naar Sint-Niklaas en omgekeerd. Hiervoor moet gerekend worden op een extra reistijd van 30 minuten.

Voor niet-lokaal treinverkeer raadt Infrabel de reizigers aan om via Brussel om te rijden, dit met een extra reistijd van zowat 40 minuten tot gevolg. Die situatie geldt de ganse dag en waarschijnlijk ook dit weekend, verwacht Infrabel.

Veel schade

Bij het ongeval raakte niemand gewond, maar de schade aan de sporen en de leidingen is groot. Over ruim 100 meter is er schade aan twee sporen. Verder is over een lengte van 500 meter schade aan de rijdraad van de bovenleiding. Daarnaast moet een bovenleidingspaal hersteld worden en is er schade aan een wissel, somt Petit op. De vervoerde containers bevatten stukgoed en metaal.

De takelwerkzaamheden verlopen heel traag. De ondergrond waarop de kraan staat, zorgt bovendien voor extra moeilijkheden. De eerste van de zeven ontspoorde wagons is momenteel al getakeld. Een tweede wordt nu getakeld. Vrijdag rond 16 uur komt een tweede kraan aan, maar voor die kan beginnen takelen, moet eerst de ondergrond geëgaliseerd worden.

Het is nog niet zeker of alle wagons vrijdag al weggetakeld zullen zijn. Het is in ieder geval pas nadat dat gebeurd is, dat Infrabel kan beginnen met de precieze schade vast te stellen en de nodige herstellingen kan beginnen uitvoeren. Dat herstel duurt hoogstwaarschijnlijk nog tot maandag. 'Afhankelijk van hoe alles verloopt, is er hopelijk dinsdag al één spoor vrij. Een tweede spoor mogelijk pas op woensdag', zegt Petit.

Fluxys heeft de gasleiding die langs het spoor loopt geïsoleerd. Donderdagavond voerde de maatschappij al metingen uit, en die waren negatief. 'Of de leiding schade heeft ondervonden, is voorlopig nog niet bekend', zegt Erik Maertens, woordvoerder van Fluxys. 'Dat kunnen we pas onderzoeken nadat het spoor helemaal vrijgemaakt is.'

Wissel van sporen

Het ongeval gebeurde toen de trein van sporen wisselde. Dat zegt het parket van Dendermonde vrijdag. 'De goederentrein met een totale lengte van meer dan een halve kilometer ontspoorde er ter hoogte van een wissel, op het ogenblik dat hij de overgang maakte van een zijspoor naar het normale spoor', aldus parketwoordvoerster Caroline Jonckers.

Het parket doet evenwel nog geen uitspraken over de precieze oorzaak van het ongeval. 'Uit de eerste vaststellingen van de deskundige blijkt al wel dat sabotage of tussenkomst van derden wellicht kan worden uitgesloten.'

Eerder werd geopperd dat een grondverzakking aan de oorzaak van het ongeval zou liggen, maar dat denkspoor is niet bevestigd door het parket en werd door Infrabel 'voorbarig' genoemd.

Wel is duidelijk dat het veiligheidssysteem optimaal heeft gewerkt. 'De ontspoorde goederentrein heeft de alarmprocedure - via het digitale communicatienetwerk GSM-R - toegepast en de aankomende reizigerstrein heeft daarop normaal gereageerd: de treinbestuurder heeft zijn trein onder normale remming tot stilstand gebracht. Er is dus op geen enkel ogenblik enig gevaar geweest voor het andere treinverkeer', klinkt het.