Nokia: 'Lumia 900 heeft softwareprobleem'
Foto: nokia
De lancering van de Nokia Lumia 900 in de Verenigde Staten verloopt niet zonder slag of stoot. Vroege kopers van het Nokia-vlaggenschip signaleerden verbindingsproblemen. Nokia komt nu met een oplossing, en een tegoedbon van 100 dollar.

Chris Weber, de topman van Nokia in de VS, bevestigt aan AllThingsD dat de Lumia 900 een softwareprobleem heeft, en dat de problemen dus niet te maken hebben met de hardware of met het netwerk van operator AT&T. Weber voegt er aan toe dat slechts een kleine groep kopers door de netwerkproblemen getroffen wordt.

De oplossing voor deze softwarefout is intussen klaar, en kopers kunnen hun Lumia 900 inwisselen voor een nieuwe in een AT&T-winkel, of vanaf 16 april zelf een update downloaden. Om het goed te maken geeft Nokia elke klant een winkeltegoed van 100 dollar, waardoor nieuwe klanten die bij AT&T een Nokia Lumia 900 willen kopen het toestel gewoon gratis wordt - de Lumia 900 wordt door AT&T gesubsidieerd en samen met een abonnement verkocht voor 99 dollar. 

Nokia probeert er alles aan te doen om de imagoschade binnen de perken te houden. En dat is nodig, want de Finse telefoonmaker heeft met deze Lumia 900 zwaar ingezet om de Amerikaanse markt te bestormen, onder andere door een campagne te lanceren die de spot drijft met de fouten van andere fabrikanten.

'De smartphone-bètatest is voorbij' luidt de slogan van de campagne waarbij eigenaars van 'bèta' Androids en iPhones worden aangemoedigd om hun toestel om te ruilen voor een Nokia Lumia 900. En hoewel Nokia dit softwareprobleem snel heeft aangepakt, klinkt die boodschap nu toch een beetje wrang.