American Apparel mag geen blote billen tonen
Foto: American Apparel
Acht advertenties die op de website van American Apparel stonden, worden door de Amerikaanse reclamewaakhond Advertising Standards Authority (ASA) verboden.

Op de foto's waren modellen te zien die topjes, kousen en ondergoed van het merk toonden en zoals we van American Apparel gewend zijn, waren een blote borst of een paar blote billen geen bezwaar. Alleen de ASA oordeelde daar anders over en sprak over 'provocerende foto's', die zelfs 'pornografisch' zouden zijn.

Ter verdediging voerde American Apparel aan dat de personen op de foto's 'echte, niet-gefotoshopte mensen' zijn, geen modellen, 'die zich gelukkig en ontspannen voelen in hun expressie en op geen enkele manier kwetsbaar getoond worden'. Volgens hen gaat het om een soort beelden dat mensen regelmatig delen met vrienden op sociale netwerksites, waarmee iedereen zich kan identificeren. De kledingketen deed een oproep aan de rechter om de beelden te beoordelen volgens de standaarden van fatsoenlijke, redelijke mensen en niet die van 'een kleine en puriteinse minderheid'.

Helaas voor hen bleek de rechter het niet eens met deze argumenten en besloot hij de foto's toch te verbieden omdat de nadruk te veel lag op de borsten en billen, niet op de producten. Het is overigens niet de eerste keer dat American Apparel onder vuur ligt voor zijn advertenties: zo toonde de keten al een topless badpak en duidelijk zichtbaar schaamhaar en moest een affiche waarop Woody Allen stond afgebeeld als chassidische jood, verwijderd worden.