Camera's op 347 nieuwe bussen van De Lijn
Foto: Phillip Pergens
De Lijn lanceert een aanbesteding voor 347 nieuwe bussen. Dat laat de vervoersmaatschappij via een persbericht weten. De bussen zullen niet alleen zuiniger en comfortabeler zijn, maar ze zullen ook uitgerust worden met veiligheidscamera's.

 De vloot van De Lijn zal een aanzienlijke verjonging doormaken. Vanaf eind 2013 zullen de nieuwe bussen in het straatbeeld verschijnen, tegen 2015 moet de verjonging en 'vergroening' afgerond zijn. Het gaat om een aanzienlijk aantal want de vloot van De Lijn bestaat momenteel uit 2300 bussen, waarvan 79 hybride bussen. 

Van de 347 bussen zullen er 289 dieselbussen en 58 diesel-elektrische hybride bussen zijn. Daarmee wil De Lijn het verbruik en de uitstoot van schadelijke stoffen als roet verlagen. De hybridebussen zijn 25 procent zuiniger en 30 procent stiller.  

Waarom dan niet meer hybride bussen? 'Omdat die duurder zijn, maar ook omdat dat type enkel zijn rendement haalt in een stedelijke omgeving. Die hebben naast een dieselmotor ook een energieopslagsysteem dat opgeladen wordt bij het afremmen van de bus. Die opgeslagen energie wordt gebruikt bij het vertrek', verduidelijkt Tom Van De Vreken van De Lijn.

Bovendien worden de chauffeurs gestimuleerd om zuinig te rijden. Daarom worden alle bussen uitgerust met rijstijlmeters.

Veiligheid

Naast het milieu-aspect zet De Lijn ook in op veiligheid. Alle bussen krijgen veiligheidscamera's voor de veiligheid van de reizigers en chauffeurs. 'We willen daarmee niet enkel agressie op onze bussen ontraden, maar de beelden zullen ook overhandigd worden aan de politie. Aan de hand van die beelden kunnen ze overvallers of criminelen identificeren en opsporen', aldus Van De Vreken.

De nieuwe bussen zullen ook uitgerust worden met verwarmde, bolle buitenspiegels om een beter zicht te krijgen op de zijkant en de voorkant van de bus. De nieuwe bussen hebben ook een lage vloer, waardoor ze ook voor minder mobiele mensen goed toegankelijk zijn.

Verdeling

De verdeling over de provincies gebeurt op basis van de gemiddelde leeftijd van de bussen in elke provincie. Antwerpen krijgt 86 nieuwe bussen, Vlaams-Brabant 73, Limburg 50, West-Vlaanderen 42 en Oost-Vlaanderen 40.

Het is nog niet duidelijk wie de bussen zal bouwen. Het lastenboek wordt nu uitgestuurd, waarna geïnteresseerde leveranciers een prijsvoorstel kunnen indienen.