Maaltijd is genoeg om beeld te scheppen van medemens
Spaghetti Foto: rr
Een gerecht en de verschillende ingrediënten ervan kunnen ons beeld van iemand bepalen. Nick van Overveld, een student communicatiewetenschappen, wil een moderne versie brengen van de ‘Shopping list study’. ‘Een mens heeft blijkbaar niet veel nodig om een volledig nieuw beeld van een persoon te krijgen.'

De ‘Shopping list study’, een onderzoek van de Amerikaanse professor Mason Haire uit de jaren ‘50, analyseerde welke conclusies we trekken over een vrouw aan de hand van haar simpel boodschappenlijstje.

Het onderzoek stelde twee verschillende boodschappenlijstjes op. Iedere deelnemer kreeg een van die lijsten te zien. Het enige verschil tussen de lijsten was de koffie: de ene bevatte gewone koffie, de andere instant koffie.

Wat bleek? De deelnemers beschouwden de vrouw achter de lijst met gewone koffie als een goede echtgenote, een hardwerkende vrouw en een bezorgde moeder. De vrouw met de instant koffie werd volledig anders ingeschat: ze zou lui zijn en was verre van een geschikte wederhelft.

‘Dat ene detail maakte dus een wereld van verschil’, verduidelijkt Van Overveld. ‘Mensen trokken, soms onbewust, conclusies uit een ogenschijnlijk klein detail.’

Van Overveld wil het onderzoek nog eens nadoen. Hij presenteert vier lijstjes met bijvoorbeeld goedkopere ingrediënten en duurdere.

Hij toont deelnemers ook twee foto's van twee verschillende soorten spaghetti. Het ene bord toont een redelijk eenvoudige spaghetti a l'arrabiata, het andere bord is pasta met zeevruchten. Aan de hand van de spaghetti moeten de deelnemers persoonlijkheidskenmerken koppelen aan de 'kok' van die spaghetti.

‘Ik wil kijken of die besluiten ongeveer zestig jaar later nog opgaan’, aldus van Overveld

 Volgens de student speelt een programma als ‘Komen eten’ daar handig op in. ‘Ze geven de deelnemers altijd het gerecht op papier en vragen dan naar de indruk die ze van de kok krijgen. Het is opvallend dat iedereen een beeld van de andere kan geven aan de hand van dat gerecht. Dat is een knap staaltje psychologie: we linken kenmerken uit een gerecht aan het karakter van een persoon. En dat gebeurt allemaal onbewust.’

Van Overveld houdt voor zijn studie een online enquête, gericht aan studenten uit het hoger onderwijs. Die is hier te vinden.