Tablets goed voor nieuwsconsumptie
Foto: shutterstock
Mobiele technologie wakkert de interesse van het grote publiek in nieuws aan, maar het is onduidelijk of de inkomsten van de nieuwsindustrie hierdoor toenemen. Dat blijkt uit een jaarlijks rapport van Pew over de huidige staat van nieuwsmedia.

Zowat een derde van de ondervraagden zegt zijn nieuws hoofdzakelijk te vinden op een smartphone of een tablet. Uit het onderzoek, dat werd gehouden bij Amerikaanse consumenten, blijkt dat de meeste mobiele nieuwsgebruikers vooral beroep doen op traditionele nieuwssites en -applicaties.

Tablet voor het slapengaan

‘Veel mensen maken er een gewoonte van om voor het slapengaan nog even op hun tablet te kijken wat er de volgende dag in de krant zal staan’, licht Tom Rosenstiel het onderzoek toe. Rosenstiel is bij Pew Research verantwoordelijk voor het Project for Excellence in Journalism. Het aantal unieke bezoekers van de 25 belangrijkste Amerikaanse nieuwssites nam in 2011 met 17 procent toe ten opzichte van het jaar daarvoor. In 2010 werd al een gelijkaardige stijging opgetekend.

‘De vraag naar conventionele journalistiek houdt aan en groeit zelfs nog op sommige vlakken’, zegt Rosenstiel. ‘Dat staat in contrast met wat veel mensen hadden voorspeld. Nieuwsberichten komen nog steeds van traditionele nieuwsbedrijven’.

Dat mensen met tablets langere artikels lezen en meer tijd spenderen op nieuwssites dan hun tegenhangers die enkel een smartphone hebben, is allicht ook geen verrassing. Maar ze lezen ook meer en langer dan op een desktopcomputer, voegt Rosenstiel er nog aan toe.

De lokroep van de sirene

Maar het moet natuurlijk ook iets opbrengen. En dan valt op dat het vooral de technologiebedrijven zijn, en dus niet de media, die meer inkomsten halen uit online advertenties. In het rapport staat te lezen dat vijf bedrijven (Microsoft, Google, Facebook, AOL en Yahoo) samen goed zijn voor 68 procent van alle inkomsten uit digitaal in 2011. Amerikaans mediacriticus Jeff Jarvis verwijt nieuwsorganisaties dat ze niet creatief genoeg omspringen met hun websites en applicaties. Jarvis gaat zelfs verder, en noemt de iPad ‘de lokroep van de sirene voor nieuwsorganisaties, die hen verleidt om te blijven geloven dat ze hun oude modellen kunnen blijven aanhouden’.

Rosenstiel merkt wel een stijgende trend van technologiebedrijven die met nieuwsmedia samenwerken in nieuwe initiatieven. Zo heeft Yahoo! heeft een deal met ABC, werkt Youtube samen met Reuters en heeft The Washington Post een nieuwsaggregator die beschikbaar is op Facebook.

Nieuws wordt ook steeds vaker gestuwd door sociale media en mensen die artikels aanbevelen op Facebook en Twitter. Al mag dat effect ook niet overschat worden: volgens Pew geeft slechts 9 procent van de ondervraagden aan dat ze dergelijke suggesties regelmatig volgen, terwijl 36 procent beweert rechtstreeks naar de app van een nieuwsmedium te gaan.