Google controleert Android Market
Foto: shutterstock
De toenemende populariteit van Android doet Google maatregelen nemen om apps die een plaatsje in de Android Market willen vooraf te controleren. Apps en uitgevers passeren voortaan eerst langs ‘Bouncer’.

Deze nieuwe Google-veiligheidslaag scant elke nieuwe app, alle bestaande apps en kijkt ook kritisch naar de profielen van de ontwikkelaars die de apps indienen. Bouncer controleert of de applicaties geen sporen vertonen van bekende malware ( en voorkomt zo dat kwaadaardige programma’s in de Market belanden).

Het afgelopen jaar heeft Android een serieuze vlucht genomen: er werden maar liefst 250 procent meer Android-toestellen geactiveerd dan in het jaar daarvoor. Volgens Google werden er bovendien meer dan 11 miljard apps gedownload uit de Android Market.

Die toenemende populariteit is ook de makers van virussen en andere ongein niet ontgaan. En omdat Google apps die zich aanbieden voor de Android Market niet eerst screent, is het een geliefd doelwit voor cybercriminelen. Alle andere applicatiewinkels, waaronder die van Apple en Microsoft, voeren wel al van in het begin preventief controles uit.

Maar daar komt dus verandering in bij Android. Een open systeem of niet, als een platform zo snel groeit, moet je de veiligheid van je gebruikers kunnen waarborgen. Bouncer is al een tijdje actief in de Market, en heeft volgens Google het aantal potentieel gevaarlijke apps al met 40% doen dalen.