Waar ging Kodak de mist in?
Foto: Jobat.be
Wat hebben Aspirine, Pampers, Vaseline, Jeep, Bic en Kodak gemeenschappelijk? Het zijn merknamen die op een bepaald moment zo ingeburgerd raakten dat ze als soortnaam gebruikt werden. Voor eentje van hen heeft het laatste uur geslagen.

In de jaren '80 en '90 kochten we geen fototoestel, maar een kodak. U herinnert zich wel nog dat leuke feestje waarop u vloekte dat u net nu uw kodak niet bij had om dat ene "Kodak moment" vast te leggen.

Die tijden zijn definitief voorbij. De aandelen van Kodak, ooit op 20$ genoteerd, zijn teruggevallen op een schamele 36 cent. Deze week kwam het onvermijdelijke nieuws. Kodak staat op de rand van het faillissement en heeft via een zogenaamde Chapter 11 gerechtelijke bescherming tegen zijn schuldeisers gevraagd.

Hoe kan een succesvol bedrijf, dat teruggaat tot 1880, op korte tijd volledig in elkaar storten? Door gebrek aan innovatie. Kodak miste volledig de boot bij de overgang van de analoge naar de digitale fotografie. Onderzoekers wijten die fout aan een verkeerde strategie. Kodak volgde de populaire kerncompetentie-strategie: doe als bedrijf enkel nog waar je goed in bent, beter dan je concurrenten, en stoot alle andere activiteiten af. Bij Kodak was dat kleur. ''We know how to do color'' was hun overtuiging toen de nieuwe digitale technologie de markt van fototoestellen compleet veranderde.

>

>

>

>

(Door: Frederik Anseel, professor organisatiepsychologie Universiteit Gent en hoofd onderzoeksgroep VIGOR)