Facebook en Twitter voor professioneel gebruik: faken is fataal
Foto: Jobat.be
Welk sociaal netwerk kies je? Welke boodschappen kan je er publiceren? En hoe reageer je op negatieve commentaren op je Facebookpagina? Een bedrijf dat zich op sociale media begeeft, zit met vele vragen. Voor antwoorden kan het aankloppen bij een conversation starter/manager.

‘Omgaan met sociale netwerken betekent dat je je anders moet gaan organiseren en dat je met vallen en opstaan nieuwe expertise moet opbouwen’, weet communicatiespecialist Fons Van Dyck, directeur van Think/BBDO.’ Het grote voordeel van de klassieke media is dat hun effectiviteit aangetoond is. Als je om negen uur ’s avonds op VTM een spot uitzendt, weet je perfect hoeveel mensen je daarmee kan bereiken. Die bijna wiskundige modellen heb je online niet. De respons op een actie op een sociaal medium is nog al te vaak onvoorspelbaar. Het kan een onverwacht succes zijn, maar evengoed een flop. De meeste marketeers beseffen stilaan dat de twee types van media complementair zijn. De klassieke media zijn qua bereik het meest efficiënt, maar de sociale media zijn uitgelezen om de relatie met de consumenten te verdiepen.’

Bedrijven moeten volgens Fons Van Dyck onder ogen durven zien dat de sociale media geen voorbij waaiende hype zijn. They are here to stay. ‘Sociale netwerken spelen immers in op een psychologische basisbehoefte van de mens: we willen contacten leggen die ons verrijken.’

Een strategische keuze is welke content je waar plaatst. Het ene netwerk is immers het andere niet. ‘Facebook heeft bijvoorbeeld een familiaal karakter, bijna te vergelijken met een radiozender als Radio 2’, legt Fons Van Dyck uit. ‘Twitter heeft een beperkter bereik, maar daar vind je wél de opiniemakers, die eerder ideeën dan ervaringen delen.’

>

>

>

>