Koen Wauters beleeft 'ploeterdag' in Dakar
Foto: BELGA
Koen Wauters en Pascal Feryn (Toyota) hebben er hun langste dag in de Dakar opzitten. Om 3u30 Belgische tijd bereikten ze het bivak. Na afloop van het eerste deel van de klassementsrit was het duo opgerukt naar de 32e plaats algemeen. Het tweede deel na de neutralisatie verliep minder vlot.

'In het begin van het tweede deel was er een moeilijk passage door een rivierbedding met veel stenen en fesh fesh', zegt Koen Wauters. 'Het probleem was dat de trucks daar voor de auto’s gepasseerd waren en dat de piste zo diep was uitgereden dat er geen doorkomen aan was. Iedereen zat vast en we moesten elkaar helpen om eruit te geraken. De enige doorgang, was geblokkeerd door een wagen. Dus hebben we eerst die wagen achteruit moet trekken om verder te kunnen rijden.'

'Volgens mij zijn er maximum 50 wagens aan de finish geraakt. Al de rest heeft een alternatieve route gevolgd, waypoints gemist en dus de etappe niet uitgereden. Ik weet niet hoe de organisatie dit gaat aanpakken maar als ze het reglement toepassen, mag de helft naar huis. Ze zullen er wel een oplossing voor vinden door die gasten straftijd te geven maar ik hoop dat wij beloond worden voor ons geploeter. Het podium in de T2 klasse staat nu op het spel.'

'Zwaarste rit van afgelopen tien jaar'

'Over de eerste 12 kilometer hebben we ontzettend lang gedaan zodat we de laatste 70 km in het donker moesten afwerken', zegt Pascal Feryn. 'Koen heeft op een bepaald moment meer voor de wagen gelopen dan naast me gezeten om gewoon een manier te vinden om uit die rivierbedding te raken. Er lagen overal rotsen en stenen, van een piste was geen sprake. De sporen waren ontzettend diep.'

'Dit was de zwaarste Dakaretappe van de voorbije 10 jaar', hijgt Pascal Feryn nog na. 'En vrijdag wacht ons nog een zware etappe. Koen zal achter het stuur kruipen en hij mag proberen de gigantische duinen over te raken. Ik zal proberen een goede gids te zijn. De eerste 40 km van de rit is geneutraliseerd omdat er te veel water staat. De wedstrijd begint pas aan waypoint 1. Als we daar goed doorkomen, hebben we het zwaarste gehad en komt Lima stilaan in zicht.'