'Nood aan één grote ombudsdienst'
Johan Vande Lanotte Foto: belga
Minister van Economie en Consumentenzaken Johan Vande Lanotte (SP.A) wil de verschillende ombudsmannen en geschillencommissies bundelen in een enkele ombudsdienst voor de consument.

Vande Lanotte gaf in het programma Peeters en Pichal toe dat er in de wetgeving over consumentenzaken, hoewel die volgens hem 'meer dan behoorlijk is en strenger is dan in andere landen', 'weinig orde' is. 

'Het aantal ombudsmannen en geschillencommissies krijg je zelfs niet op één bladzijde', klinkt het. 'Zo hebben we een aantal ombudsmannen, maar dat is heel erg verdeeld, energie, reizen, meubels enzovoort. Ook de geschillencommissies zijn erg gefragmenteerd, waardoor mensen daar gewoon niet aan denken als ze er echt op hebben.' 'Al die afzonderlijk diensten zijn dus niet de goede manier', aldus de minister.

'We moeten daar een andere structuur aan geven, want de toepassing van onze wetgeving verloopt momenteel niet zoals het hoort', besluit Vande Lanotte. Hij stelt voor om 'één grote ombudsdienst voor consumenten te maken', die de drie functies samenbrengt.

'Ten eerste geef je informatie, maar daarnaast moeten consumenten er ook met hun klachten terechtkunnen, net als bij de ombudsmannen nu. Ten derde moeten er ook oplossingen gevonden worden in geschillen.' 'Zo weten consumenten met een probleem meteen waar ze naartoe kunnen', luidt het.

Consumentenorganisaties Oivo en Test-Aankoop verwelkomen het initiatief. 'Het is voor consumenten dikwijls niet eenvoudig om door de bomen het bos te zien', klinkt het bij Oivo. 'Zo'n portaal wijst de consumenten de weg en toont hen waar ze met hun klachten en problemen terechtkunnen', aldus Test-Aankoop. De organisatie pleit wel voor een aparte, bijkomende koepelstructuur voor de geschillencommissies, zoals dat al langer in Nederland bestaat.