Consumentenorganisatie Test-Aankoop heeft de juridische strijd gewonnen tegen de Amerikaanse vennootschap Herbalife, die door de organisatie voor de rechtbank gedaagd werd omwille van piramideverkoop. De rechtbank van koophandel in Brussel veroordeelde Herbalife op 23 november tot het staken van die praktijken op straffe van een dwangsom van 5.000 euro per vastgestelde inbreuk, met een maximum van 250.000 euro. Dat heeft Test-Aankoop vrijdag bekendgemaakt.

Herbalife is een grote speler in België op vlak van verkoop van afslankingsproducten en voedingssupplementen. Het verkoopssysteem van Herbalife draait rond de verdelers, de firma verkoopt namelijk zelf nooit rechtstreeks aan de consument. Die wordt echter aangemoedigd om zelf verdeler te worden.

De maatschappij haalt haar winst hoofdzakelijk uit de uitbreiding van het hiërarchisch opgevat netwerk van zelfstandige verkopers. Het wijdvertakte verdelersnetwerk bestaat uit meer dan een miljoen distributeurs in Europa, Amerika en Azië. Het hoofddoel van dat systeem is om zelf nieuwe verdelers aan te werven, waardoor in de hiërarchie van het systeem opgeklommen kan worden. De verkoop van producten aan eindverbruikers is dus geen criterium, aldus Test-Aankoop.

In 2004 trok de consumentenorganisatie naar de rechter. Test-Aankoop oordeelde immers dat die werkwijze een illegale piramideverkoop is en kreeg na een juridische veldslag van 7 jaar haar gelijk. De voorzitter van de rechtbank van koophandel in Brussel stelt dat het Herbalife-systeem in strijd is met de artikelen 91,14° en 99 van de wet betreffende marktpraktijken en consumentenbescherming.