CGKR opent dossier tegen A&F
Foto: sander de Wilde
Het Centrum voor Gelijkheid van Kansen opent een onderzoek tegen de Amerikaanse modeketen Abercrombie & Fitch. Aanleiding is het feit dat een 'shirtless guy', het uithangbord van de keten, dankzij een premie meer blijkt te verdienen dan collega-verkopers die de kleren aanhouden. Dat schrijft Het Laatste Nieuws vandaag.

Eerder deze week liet het CGKR zich in De Standaard al kritisch uit over de recruteringsmethoden van het bedrijf.  Werknemers zijn liefst tussen 16 en 24 jaar oud. Andere vereisten: een slank, sportief uiterlijk.

‘Leeftijd en fysieke eigenschappen zijn discriminatiegronden waarop de werkgever niet mag weigeren', zei directeur Jozef De Witte toen in de krant.  De Witte zei toen dat het Centrum de praktijken van A&F nauwgezet zou opvolgen.

Volgens Het Laatste Nieuws is er inmiddels al een onderzoek geopend. "We horen dat ze alleen jonge, grote en knappe mensen aannemen. Schoonheid is relatief, dus zullen we een steekproef houden naar de leeftijd van het personeel. Blijken ze allemaal bijvoorbeeld jonger dan 25, zal Abercrombie moeten bewijzen dat dat toeval is," aldus De Witte vandaag in Het Laatste Nieuws.