Experts reageren verdeeld op voorstel aanpassing godsdienstlessen
Foto: Wouter Van Vooren
Spendeer in de derde graad van het secundair onderwijs een van de twee lesuren godsdienst of zedenleer aan een vergelijking met andere godsdiensten of levensbeschouwingen. Dat stellen Jean-Jacques De Gucht (Open Vld) en Luckas Vander Taelen (Groen!) en enkele andere Vlaamse volksvertegenwoordigers voor. Donderdag vond over hun voorstel een debat met experts plaats in het Vlaams parlement.

Dit is geen aanval op het vrij onderwijs', stelde De Gucht. 'Dit is een pleidooi voor meer openheid. De bedoeling is om de jongeren van morgen kennis te laten maken met de verschillende levensbeschouwingen.'.

Tijdens de hoorzitting in het parlement, waar ook professoren emeritus Etienne Vermeersch (UGent), professor Patrick Loobuyck (UA) en professor theologie Didier Pollefeyt (KU Leuven) aanwezig waren, werden zowel voor- als nadelen van het voorstel genoemd.

Zo heeft het voorstel volgens Loobuyck en Vermeersch minstens de verdienste het debat te openen. 'Maar het voorstel is nog veel te voorzichtig', aldus Loobuyck. Hij pleit zelf voor een algemeen vak levensbeschouwing, ethiek en filosofie (LEF). Godsdienstonderwijs wordt dan facultatief.

Vermeersch pleitte er dan weer voor om jongeren, zeker vanaf hun 16de, veel meer vrijheid te geven in hun levensbeschouwelijke keuze.

Volgens professor Pollefeyt is er in de huidige rooms-katholiek godsdienstlessen, die gevolgd worden door 83 procent van de leerlingen, echter al heel wat aandacht voor de andere levensbeschouwingen. Hij stelt zich dan ook de vraag of het zinvol is om 'de grondwettelijke vrijheid van onderwijs moet doorbroken worden voor 1/12de van het curriculum'.

Katholiek onderwijs

 Vanuit het katholiek onderwijs kwamen er eerder al negatieve reacties. 'Het lijkt een beperkt voorstel maar het is een precedent', verklaarde Mieke Van Hecke. 'Ze willen neutraal onderwijs, dat is het einde van de katholieke scholen.'

Minister van Onderwijs noemde het voorstel 'interessant maar onvoldragen'.