'Elements'
Foto: vrt
Dimitri Van Zeebroeck maakte eerder voor Canvas ‘Weerwolven’, een docureeks over (bekende) Vlamingen die een bijzondere band hebben met de nacht. Met ‘Elements is zijn opzet internationaler en focust hij op mensen die de vier natuurelementen trotseren: aarde, water, vuur en lucht.

In de eerste uitzending volgt hij Ji Sheng Hui, een zwijgzame glazenwasser die de wolkenkrabbers van Sjanghai schoonmaakt.

Van Zeebroeck is naast documentairemaker fotograaf en dat merk je in elke pixel van ‘Elements’. Het beeld primeert. Een voice-over van Ji Sheng Hui is de enige stem die je hoort. Hij vult aan waar het beeld tekortschiet: zo vertelt hij over zijn vrouw die hij op het platteland moest achterlaten om in de stad te komen werken of over zijn achttienjarige zoon die –tegen vaders zin- ook glazenwasser is geworden.

Met veel gevoel voor poëzie en kadrering brengt Van Zeebroeck het leven van de Chinese glazenwasser in beeld. De beelden spreken voor zich. Ji Shengs geconcentreerde blik als hij zijn dagelijkse kop thee drinkt voor hij vertrekt naar het werk of de manier waarop de perfectionist in hem heel minutieus de was ophangt: Van Zeebroeck neemt er voluit de tijd voor omdat ze veel over zijn leven en karakter suggereren.

‘Elements’ schetst zo in weinig woorden een intrigerend portret van een eenvoudige Chinees die een levengevaarlijke job uitoefent uit liefde voor zijn familie, en vertelt tegelijk iets over de oprukkende industrie China en de nietigheid van de mens.

Van Zeebroeck heeft het talent om glazenwassers op een wolkenkrabber, bengelend aan het koord dat hen van een gewisse dood weerhoudt, zo te filmen dat ze elegant zwevende balletdansers worden. Of –cynischer- marionetten, overgeleverd aan hitte, zwaartekracht en kou. In alle betekenissen van het woord adembenemende televisie en een must voor wie tv-programma's ook traag en gelaagd mogen zijn.