Veiligheidskosten Europese luchthavens vervijfvoudigd sinds 9/11
De regels voor vloeistoffen in je handbagage zijn al langer bekend. Nu waarschuwt de luchthaven ook voor verboden CO2-patronen om fietsbanden of luchtmatrassen
op te blazen.
epa, rr Foto: © ALESSANDRO DELLA BELLA
Sinds de aanslagen van 11 september 2001 zijn de veiligheidskosten van de luchthavens vervijfvoudigd. Dat blijkt uit cijfers die Europees parlementslid Saïd El Khadraoui (SP.A) heeft verzameld.

Na de aanslagen en de terroristische dreigingen die er op volgden - denk maar aan de zogenaamde 'shoe bomber' die van Parijs naar Miami wou vliegen - namen de veiligheidsvoorschriften fors toe. De controles werden een heel pak scherper (op sommige luchthavens moeten de schoenen van passagiers zelfs uit) en Europa verbood om vloeistoffen mee aan boord te nemen.

Al die maatregelen hebben een kostprijs. Voor de aanslagen van 11 september 2001 spendeerden de luchthavens tussen de vijf en de acht procent van hun operationele kosten aan veiligheid. Nu gaat tussen de 29 en 35 procent van de werkingsmiddelen naar veiligheid. Per tien personeelsleden op de luchthavens zijn er vier mensen actief betrokken bij veiligheidscontroles.

In welke mate de toegenomen veiligheidsmaatregelen gevolgen hebben voor de prijzen van de vliegtuigtickets is, volgens El Khadraoui, niet duidelijk. Sommige maatschappijen rekenen een veiligheidstoeslag aan. Bij Brussels Airlines bijvoorbeeld bedraagt die 6,42 euro per passagier.