Sam De Graeve, hoofdredacteur van Humo, verlaat het weekblad. Hij krijgt een andere functie binnen de groep De Vijver Media. Dat meldt Humo.

Volgens een korte mededeling zal De Graeve zich focussen op andere opportuniteiten binnen de De Vijver Media. Adjunct-hoofdredacteur Bart Vanegeren neemt zijn taken over.

Sam De Graeve, voormalig eindredacteur van De Slimste Mens, kwam in april vorig jaar aan het hoofd van Humo te staan. Hij vervulde de functie enkele maanden lang in duo met Jörgen Oosterwaal, die het blad gedurende tien jaar leidde. Op 1 september werd De Graeve alleen hoofdredacteur, weliswaar met hulp van Jan Antonissen als chef reportage.

In mei van dit jaar werd Jan Stevens, voormalig nethoofd van Canvas, aangesteld tot directeur van Humo. In die functie stond hij boven De Graeve, om de langetermijnstrategie van het blad in te vullen.

De strategie van De Vijver Media, eigenaar van Humo en onder meer ook het productiehuis Woestijnvis, werpt voorlopig geen vruchten af. Tussen juli 2010 en juni 2011 daalde de oplage van Humo met meer dan 13.000 exemplaren. Voor het eerst in de geschiedenis zakte het weekblad onder de grens van 200.000 verkochte exemplaren.