Aan de haal met trein: 50 uur werkstraf
Foto: *
De rechtbank in Dendermonde heeft een 21-jarige man die zich valselijk uitgaf voor stagiair-treinbestuurder veroordeeld tot een effectieve werkstraf van 50 uren. De fantast slaagde er zo in om drie keer door te dringen in de stuurcabine van de reizigerstrein en ermee te rijden.

Volgens de rechter had Wim E. uit Geraardsbergen ‘op een sluwe en berekende wijze treinbestuurders misleid’. De rechtbank betwijfelde ook of de jongeman werkelijk inziet dat hij in de fout is gegaan. De NMBS beraadt zich voorts nog over een schadevergoeding, maar benadrukt wel dat ‘de man nooit alleen een trein heeft bestuurd’.

De feiten dateren al van vorig jaar, maar raakten pas in juni van dit jaar bekend, toen Wim E. zich moest verantwoorden voor de rechtbank.

Verzonnen verhaal

Op 30 maart 2010 bestuurde Wim E. zijn eerste trein. Hij reed toen van Antwerpen naar Berchem en Essen. Op 6 april herhaalde hij zijn gevaarlijke stunt. In het station van het Oost-Vlaamse Herzele stapte hij op de trein en reed met de stellen vol pendelaars richting Brussel-Zuid. Daar aangekomen bleef hij zitten, om even later terug naar Aalst te sporen. Alsof dat allemaal niet voldoende was, bestuurde hij een dag later ook nog eens de trein op de lijn Brussel-Zottegem.

Hoe hij daar in godsnaam in slaagde? Door in de stations gewoon naar de bestuurders te stappen met het verzonnen verhaal ‘dat hij stagiair-treinbestuurder was, klaar om binnenkort aan zijn eindexamen deel te nemen'. Maar eerst moest hij nog wat rijuren vullen. Zijn verhaal zette hij telkens de nodige kracht bij door namen van bestaande instructeurs op te sommen. Dat was blijkbaar voldoende om hem toe te laten in de cabine en zelfs om hem het gevaarte te laten besturen.

‘Hij bracht het leven van honderden mensen in gevaar'

Besturen kan hij, omdat hij naar eigen zeggen een treinfreak is. ‘Ik ben al sinds mijn twaalfde gepassioneerd door treinen', verklaarde hij gisteren voor de rechtbank. ‘Ik ken de reglementering goed. Ik wou er al jaren eens mee rijden. En eindelijk mocht ik achter het stuur kruipen. De treinbestuurder bleef wel in de buurt. Hij kon als er iets misliep onmiddellijk ingrijpen.'

Maar dat gebeurde niet echt consequent. Het onderzoek wees namelijk uit dat de man herhaaldelijk met te hoge snelheid reed. Op plaatsen waar je maximaal 130 mag, passeerde hij verscheidene keren met meer dan 140 per uur.

‘Hij bracht het leven van honderden mensen in gevaar', stelde openbare aanklager Ann Soenens. ‘Het is ver gekomen dat je nu ook al schrik moet hebben om op een trein te zitten waar een man als Wim E. is opgestapt, die zich dan voordoet als een treinbestuurder in opleiding en zomaar met de trein kan vertrekken.'