Reclamegroep Clear Channel heeft bij de stad Antwerpen een contract binnengehaald voor de exploitatie van 594 bushokjes. Dat zegt het bedrijf maandag in een persbericht.

Clear Channel wordt hiermee naar eigen zeggen ook marktleider in België op het vlak van reclamepanelen met standaardmaat twee vierkante meter. Dat wordt echter tegengesproken door hun voornaamste concurrent, JCDecaux.

De overeenkomst moet nog door de provincie worden goedgekeurd, maar dat beschouwt Clear Channel als een formaliteit. Met het nieuwe contract zou het bedrijf alvast heel zichtbaar worden in de Antwerpse agglomeratie, waar het dan 80 procent van alle soortgelijke reclamepanelen in handen krijgt. Clear Channel is in de Scheldestad ook uitbater van het gloednieuwe stadsfietsenproject Vélo.

Het bedrijf mikt steeds meer op de grootsteden van ons land. Zo beschikte het in Gent al over een exclusiviteitscontract en is het ook in het straatbeeld van Brussel, Charleroi en Luik aanwezig.

In totaal zal Clear Channel naar eigen zeggen met 16.000 reclamezijden over "het belangrijkste twee vierkante meter park van België" beschikken. Een stelling die fel gecontesteerd wordt door concurrent JCDecaux, vooral in het Brusselse sterk vertegenwoordigd.

"Clear Channel gooit alle categorieën op een hoopje om aan dat cijfer te komen, terwijl wij met onze stadspanelen alleen al aan meer dan 15.000 komen", beweert algemeen directeur Wim Jansen. Hij zei maandag nog dat JCDecaux zich niet zal neerleggen bij de toewijzing en naar de Raad van State stapt vanwege "onregelmatigheden" in het dossier van Clear Channel.