Spoorbaas Descheemaecker verdedigt aanpak NMBS
Marc Descheemaecker Foto: bdw
'Dit hebben we nog nooit meegemaakt dat er zo veel problemen ontstonden op het zelfde moment in de avondspits', zegt NMBS-topman Marc Descheemaecker dinsdagmorgen op Radio 1. Hij verdedigt de aanpak van de problemen met gestrande treinreizigers maandagavond.

 'Spoortechnisch was bijna de hele provincie West-Vlaanderen afgesneden. Daarnaast concentreerden de problemen zich in Gent Sint-Pieters. Dit hebben we nog nooit meegemaakt', zegt Descheemaecker.

Hij wijst erop dat niemand aan zijn lot werd overgelaten, al duurde het soms uren tegen de mensen thuis geraakten.

Noodnummer

De Gentse burgemeester Daniël Termont betreurt dat de NMBS niet met een noodnummer werkt in geval van problemen. Maar dat vindt Descheemaecker geen goed idee. 'Zo'n noodnummer is een vijgenblad. Het is beter om met de informatie naar de reizigers toe te gaan.'

De kritiek dat de communicatie over de treinproblemen erg gebrekkig was, wimpelt hij af. 'We konden pas communiceren toen we exact wisten wat de problemen waren. Onze mensen zijn tot op de perrons in Gent en in Blankenberge gegaan om de reizigers te informeren.'

Gedelegeerd bestuurder van de NMBS Holding, Jannie Haek, wil niet reageren. Hij wijst erop dat het om problemen bij spoorwegbeheerder Infrabel gaat.