Muziekonderwijs maakt kinderen slimmer. Dat blijkt uit een Canadees onderzoek waar hoogleraar muziekcognitie Henkjan Honing woensdag over zal spreken op de conferentie Muziek en het Brein in Amsterdam.

De onderzoekers verdeelden een groep van 144 zesjarige kinderen willekeurig in vier subgroepen. Ze kregen respectievelijk een jaar lang zang-, piano-, toneel- of geen les. Aan het begin en het einde van het jaar werd het IQ van de kinderen gemeten. Na een jaar bleek dat de kinderen die muziekles kregen, een hoger IQ hadden dan de kinderen die toneelles of geen extra lessen hadden gekregen.

'Voor het eerst is in een goed, betrouwbaar onderzoek een causaal verband aangetoond tussen muziekonderwijs en de cognitieve ontwikkeling van kinderen', aldus Honing. Hij denkt dat die ontwikkeling komt doordat kinderen op verschillende vlakken worden geprikkeld: ze leren noten lezen, ze luisteren naar collega-musici en ze krijgen een betere motorische controle doordat ze leren een instrument te bespelen.