Europees Parlement keurt wijziging Eurovignet definitief goed
Ook de kosten van de files mogen doorgerekend worden, als variatie op de infrastructuurkosten. Foto: © WDK
Met een grote meerderheid heeft het Europees Parlement het compromis goedgekeurd dat gevonden werd met de EU-lidstaten over een wijziging van de regels voor het Eurovignet, die vastleggen welke tol het vrachtverkeer kan opgelegd worden. Saïd El Khadraoui, die voor het parlement de onderhandelingen leidde, is bijzonder blij met de "kleine revolutie" die het principe ’de vervuiler betaalt’ invoert voor het transportbeleid.

De onderhandelingen tussen de Raad en het Europees Parlement waren een harde noot om te kraken en beide kampen hebben dan ook veel water in de wijn moeten doen om een compromis mogelijk te maken. El Khadraoui geeft toe dat de overeengekomen tekst "een broos evenwicht" is en dat het geheel voor het Parlement slechts "een stap in de goede richting" is.

Het akkoord maakt het voortaan mogelijk - niets wordt verplicht - dat de Europese lidstaten naast de infrastructuurheffingen ook de kosten voor lawaai en luchtvervuiling mogen doorrekenen aan de transporteurs.

Ook de kosten van de files mogen doorgerekend worden, als variatie op de infrastructuurkosten. Doordat deze variatie gedurende vijf opeenvolgende uren mag opgetrokken worden tot 175% van het gemiddelde tarief, moeten de transporteurs gestimuleerd worden hun vrachtwagens meer tijdens de daluren en minder tijdens de piekuren de weg op te sturen.

Landen die het Eurovignet invoeren, zullen verplicht worden minstens 15 procent van de inkomsten te besteden aan het trans-Europees transportnetwerk, en vooral het spoor en de scheepvaart.