Ombudsman voor Energie ontving in eerste jaar bijna 4.000 klachten
Ombudsman voor Energie Eric Houtman overhandigt het activiteitendossier aan minister Magnette Foto: photo news
Tijdens het eerste werkingsjaar heeft de federale Ombudsdienst voor Energie bijna 4,000 klachten ontvangen. Dat bleek uit het activiteitenverslag dat de dienst vrijdag aan minister van Energie Paul Magnette (PS) overhandigde. Bij het merendeel van de ontvankelijke klachten besliste de ombudsman in het voordeel van de consument.

Van de bijna 4.000 klachten die de federale Ombudsdienst voor Energie kreeg, werd iets meer dan de helft ontvankelijk verklaard. Bijna 70 procent van de ontvankelijke klachten werden afgesloten met een positief resultaat, dus in het voordeel van de consument.

Ongeveer 30 procent van de klachten had betrekking op de verwerking van metergegevens en evenveel op de duidelijkheid van factureren en van de toegepaste prijzen en tarieven. Ook  betalingsproblemen waren goed voor vijftien procent van de klachten.

Ombudsman Eric Houtman stelde vast dat de werking van de markt nog voor verbetering vatbaar is en nog beter gereguleerd moet worden. Het gaat dan bijvoorbeeld om de verwerking van gegevens bij een verhuis of over de betaling van verbrekingsvergoedingen bij het vervroegd opzeggen van een energiecontract.