Colruyt stopt met aanschuiven in slang aan kassa
Foto: photopress
Warenhuisketen Colruyt zal het aanschuiven in slang aan de kassa niet veralgemenen. Uit de test in drie winkels vorig jaar is gebleken dat de klanten de klassieke wachtrij per kassa verkiezen. Dat werd vernomen bij Colruyt.

Tijdens de test schoven de klanten van Colruyt in Zottegem, Waterloo en Rixensart gedurende enkele weken niet langer aan in aparte wachtrijen per kassa, maar in één lange, slangvormige wachtrij. De eerste klant in de rij schoof dan door naar de eerste kassa die vrijkwam.

Volgens Colruyt hebben veel klanten toch een voorkeur voor het klassieke systeem. 'Vooral omdat ze graag zelf hun kassa kiezen. Veel mensen kennen de kassabedienden persoonlijk en willen de kans krijgen om dat contact te onderhouden', luidt het bij Colruyt.

Te veel ruimte

Bovendien waren niet alle klanten ervan overtuigd dat het slangsysteem sneller ging dat het klassieke systeem.

Ook Colruyt zelf had bedenkingen. 'De slang nam meer plaats in dan de aparte wachtrijen. Op drukke momenten kon ze ook heel lang worden, waardoor er files ontstonden tussen de rekken. Voor een efficiënt verloop van de slang hebben we dus meer ruimte nodig en dat is een te grote investering', luidt het.