Belgische F-16's hebben eerste opdracht uitgevoerd
Foto: BELGA/BELPRESS
De eerste opdracht van de Belgische F-16's in het kader van de militaire operatie boven Libië is afgerond. De vier F-16's controleerden of het uitgevaardigde vliegverbod werd nageleefd en moesten daarbij niet ingrijpen. De Kamer heeft intussen zo goed als unaniem ingestemd met de Belgische deelname aan de militaire operatie.

De vier F-16's waren om 14.54 uur Belgische tijd opgestegen op de luchtmachtbasis van het Griekse Araxos. Ze patrouilleerden boven de Middellandse Zee ten westen van Kreta en kregen daarbij de steun van AWACS-radarvliegtuigen. Hun opdracht bestond er in om het respect voor de no-fly-zone af te dwingen en inbreuken erop vast te stellen. Indien nodig konden ze 'in actie treden'.

Dat laatste bleek echter niet nodig. 'Bij deze eerste opdracht werden geen interventies uitgevoerd', zegt Defensie. De vliegtuigen keerden veilig terug naar hun thuisbasis Araxos in Griekenland. Wanneer de volgende opdracht van de F-16's zal plaatsvinden is nog niet bekend. In totaal voerden de coalitietroepen vandaag 70 tot 80 vluchten uit.

Eerder vandaag legde de Belgische regering in de ministerraad de rules of engagement van de F-16's vast. Wat die precies inhouden blijft in principe geheim, maar premier Leterme lichtte bij aanvang van de parlementaire zitting over Libië een tipje van de sluier. België zal helpen bij het uitschakelen van luchtafweergeschut om zo het vliegverbod in stand te houden.

Daarnaast zal een Belgische mijnenveger ingezet worden om het wapenembargo tegen het land te handhaven. Van het inzetten van Belgische grondtroepen zal geen sprake zijn, beandrukte premier Yves Leterme maandagnamiddag in de Kamer.

De Kamer stemde rond 16.45 uur in met de resolutie die het licht op groen zet voor de Belgische deelname aan de militaire operatie. Enkel onafhankelijk Kamerlid Laurent Louis onthield zich.

Elke Belgische F-16 kan worden bewapend met een Amraam-luchtraket, om vliegtuigen op lange afstand neer te schieten, een Sidewinder, om vliegtuigen op korte afstand neer te halen, en drie bommen van 250 kilogram of één bom van 1.000 kilogram onder elke vleugel.