Apple gaat abonnementen verkopen
Foto: AP
De Amerikaanse computergroep Apple kondigt een nieuwe abonnementendienst aan voor zijn App Store. Je zal er abonnementen kunnen kopen op digitale kranten, tijdschriften, muziek en andere media.

Apple verwijst in zijn persbericht naar het voorbeeld van de recent gelanceerde internetkrant ‘The Daily’ van News Corp, die ook via de App Store wordt verkocht. Hetzelfde systeem zal worden gebruikt voor de nieuwe abonnementendienst, klinkt het. De facturatie zal gebeuren op dezelfde manier als voor andere apps.

Voor nieuwe klanten die Apple aanbrengt via de App Store, rekent Apple - net zoals bij andere toepassingen in zijn online winkel - 30 procent commissie aan. Als het gaat om klanten die de uitgevers aanbrengen, hoeven ze geen commissie te betalen. 

Apple vermeldt expliciet dat uitgevers de keuze hebben om hun digitale abonnementen voor iPhone en iPad ook via andere kanalen te verkopen, zoals via hun eigen website of door abonnees van de papieren editie gratis toegang te geven. Het bedrijf lag de voorbije weken overhoop met diverse krantenuitgevers over de eis dat ze hun iPad-kranten via de App Store moesten aanbieden.

Vlaamse uitgevers behalen halve overwinning op Apple

Het nieuwe systeem van Apple voor de verkoop van abonnementen komt tegemoet aan de verzuchtingen van Vlaamse uitgevers.

Enkele weken geleden kregen een aantal Vlaamse en Nederlandse uitgevers te horen, dat zij hun iPad-abonnementen voortaan zouden moeten verkopen via Apple’s App Store. In die App Store neemt Apple een commissie van 30%.

Het zou uitgevers niet meer toegelaten zijn om dergelijke abonnementen via hun eigen website aan te bieden of om abonnees van de papieren krant gratis toegang te geven tot de iPad versie. Dat zorgde voor een golf van protest bij de uitgevers, en boze reacties van ministers Ingrid Lieten en Vincent Van Quickenborne.

‘De storm die hier in de lage landen is uitgebroken, en die wereldwijd is opgemerkt, heeft blijkbaar zijn effect gehad’, zegt Gert Ysebaert, uitgever bij Corelio. Volgens Ysebaert is Apple een flink stuk opgeschoven in de richting die de Vlaamse en Nederlandse uitgevers vroegen.

De uitgevers behouden het recht om de abonnees van hun papieren kranten en hun websites gratis toegang te geven op iPad, wat voor Roularta en Corelio een essentiële eis was. ‘Wij kunnen hiermee leven’, zegt William De Nolf, directeur van Roularta Online, over het systeem dat Apple dinsdag voorstelde.