Akkoord over betalen met gsm
Foto: belga
De Belgische financiële sector en de mobiele operatoren gaan samen een nieuw mobiel betaalmiddel introduceren in België. Dat melden ze in een gezamenlijk persbericht.

Momenteel bekijken beide partijen samen hoe zij het nieuwe betaalmiddel gaan ontwikkelen en toegankelijk maken voor het grote publiek. De bedoeling is om het in de loop van dit jaar te lanceren. 

Aan het project nemen de drie mobiele operatoren – Belgacom, Base en Mobistar - deel. Veiligheid en gebruiksvriendelijkheid moeten centraal staan, klinkt het.

Het is de bedoeling om van de gsm een elektronische portemonnee te maken die de consument vlot kan gebruiken voor courante verrichtingen voor kleine bedragen, van maximum 25 euro. De nieuwe methode wordt dus een vervanger van Proton, de elektronische portemonnee op de bankkaart die nooit echt is doorgebroken in ons land.

Voor het gsm-betalen zullen twee systemen gebruikt worden: sms-berichtjes - zoals onder meer De Lijn al gebruikt voor bustickets - en 'Near Field Communication’ (NFC). Dat is een draadloze technologie waarbij je gewoon met de gsm over een contactpunt moet zwaaien om de betaling te verrichten.

Gebruikers zullen met het systeem ook hun elektronische portemonnee eenvoudig kunnen opladen, zonder dat ze een bankautomaat of een computer nodig hebben.

Handelaar

De kleinhandelsfederatie Comeos juicht in een reactie het initiatief toe, ‘op voorwaarde dat de oplossing haalbaar is voor de handelaar’.

“We zijn vooral tevreden met het uitgangspunt: dat de mobiele elektronische portemonnee vooral veilig en gemakkelijk moet zijn voor de consument en de handelaar”, zegt Dominique Michel, Gedelegeerd bestuurder van Comeos. “Maar het is duidelijk dat er nog veel zaken moeten worden uitgeklaard: welke tarieven worden gehanteerd voor de handelaar, welke apparatuur zal er nodig zijn en wat zal die kosten,… Want zo’n betaaloplossing moet ook voor de handelaar interessant zijn.”

Comeos vraagt overleg met de financiële sectorfederatie Febelfin en met de gsm-operatoren om duidelijkheid te krijgen. “De handelaar zal uiteindelijk, op basis van de eventuele kost van het systeem, moeten beslissen of hij het aanvaardt als betaalmiddel, of niet”, zegt Dominique Michel. “We rekenen dan ook op een constructief overleg tussen alle betrokken partijen, zodat we onze wensen en noden kenbaar kunnen maken.”