Volgens een Brits expert is het ingewikkeld parcours dat je bij woonwarenhuis Ikea moet afleggen een psychologisch middel om klanten meer geld te doen uitgeven.

Ooit al eens verdwaald bij Ikea? Je bent niet alleen en meer zelfs: de doolhof waarin je beland lijkt, is een doordachte manier om je geld afhandig te maken. Dat beweert Alan Penn, directeur van het Virtual Reality Centre for the Built Environment verbonden aan het Universiteitscollege van Londen.

Volgens Penn zorgt het zigzagparcours tussen de Zweedse meubels ervoor dat je langer in de winkel blijft, gedesoriënteerd geraakt en sneller overgaat tot impulsaankopen. Omdat je tijdens je wandeling steeds dezelfde catalogusstukken in andere settings ziet, ben je uiteindelijk verbaasd over hoe goedkoop bijvoorbeeld een bepaalde stoel is. En voor je het weet, heb je die stoel gekocht. Om nog niet te spreken over de kleine aankopen zoals lampjes, plantjes of kookpotten die je ziet  liggen tijdens je traject. Omdat je niet zeker weet of je ze daarna nog zal terugvinden, leg je ze voor de zekerheid maar vast in je karretje.

De strategie legt Ikea alvast geen windeieren: met 283 winkels in 26 landen had de keten afgelopen jaar een omzet van 2,7 miljard euro. Ikea zelf ontkent doelbewust een complexe inrichting te gebruiken als verkoopstruc: volgens Carole Reddish, directeur van Ikea voor Engeland en Ierland, is de winkel er op gericht de klanten zo veel mogelijk opties te tonen voor de verschillende kamers. Ze beklemtoont dat er ook binnenwegen mogelijk zijn voor klanten die heel gericht naar een bepaald artikel op zoek zijn.