Gestrande reizigers kunnen terugbetaling ticket vragen
Foto: belga
Reizigers van wie de vlucht geannuleerd werd, kunnen de terugbetaling van hun ticket vragen aan hun luchtvaartmaatschappij. Dat zeggen verbruikersorganisaties OIVO en Test-Aankoop dinsdagmorgen.

Omdat er overmacht in het spel is, hebben de getroffen passagiers geen recht op een schadevergoeding, zegt Jean-Philippe Ducart van Test-Aankoop.

De maatschappijen zijn verplicht om in het geval van een annulering de keuze aan te bieden tussen een terugbetaling of een andere vlucht binnen de kortst mogelijke tijd. "Het gaat in dat laatste geval wel om een nieuw contract, dus mogelijk met een andere prijs", zegt Ducart.

De rechten van vliegtuigpassagiers worden sinds 2004 geregeld door een Europese verordening. Zo moeten de luchtvaartmaatschappijen in het geval van een annulering bijstand verlenen aan hun passagiers.

Aan gestrande reizigers moeten ze een maaltijd en verfrissingen aanbieden, maar ze moeten ze ook twee gratis communicaties laten uitvoeren. Als een andere vlucht ten vroegste de dag na de geplande vertrektijd kan vertrekken, moet een overnachting in een hotel betaald worden, net als het vervoer naar dat hotel.

Ook in het geval van grote vertragingen, moeten de maatschappijen deze regels naleven.

De verordening geldt voor alle passagiers die vertrekken vanop een luchthaven in een EU-lidstaat en passagiers die van een niet-EU-lidstaat naar de Europese Unie vliegen met een maatschappij uit de EU.

OIVO waarschuwt reizigers die met een niet-EU maatschappij vertrekken vanuit een niet-EU lidstaat: zij kunnen geen rechten putten uit de verordening, maar vallen meestal onder de wetgeving van het land waar de maatschappij is gevestigd.