Spoorbazen verdedigen remsysteem voor commissie Buizingen
Foto: belga
Veiligheid is en blijft een prioriteit bij het spoor. Die boodschap hadden de toplui van de drie Belgische spooroperatoren voor de leden van de bijzondere Kamercommissie Spoorveiligheid, die werd opgericht na de treinramp in Buizingen eerder dit jaar.

De drie ceo's - Jannie Haek, Mark Descheemaeker en Luc Lallemand - waren opnieuw in de commissie uitgenodigd, ditmaal naar aanleiding van rapporten van het Rekenhof, het Europees spooragentschap ERA en van de experten van de commissie. Daarin werd onder meer het gebrek aan een veiligheidscultuur binnen de NMBS aan de kaak gesteld.

'Ik heb nooit de ervaring gehad dat veiligheid niet primordiaal in de genen van het bedrijf aanwezig was', sprak Haek, de topman van de NMBS Holding. 'Het is mijn indruk dat de veiligheidscultuur in alle geledingen van het bedrijf heel sterk aanwezig is'.

Ook Lallemand van infrastructuurbeheerder Infrabel en Descheemaeker, de ceo van de NMBS, benadrukken dat veiligheid een absolute prioritiet is is voor hun bedrijf. Descheemaeker haalt daarbij de belangrijke keuzes op technologisch vlak aan. Zo verwees hij naar de keuze om het remsysteem TBL1+ snel te realiseren en tegelijkertijd zo snel mogelijk te evolueren naar het Europese systeem. TBL1+ is compatibel met ETCS en vormt een eerste stap naar het Europese systeem, luidde het.