Luchtverkeersleiders gaan opnieuw aan het werk
In Zaventem zijn alle vluchten geannuleerd. Foto: Belga
De luchtverkeersleiders van Belgocontrol hebben vanmiddag om 14 uur het werk neergelegd. Om 22 uur gaat de nachtploeg opnieuw aan de slag. Dat bevestigt Jan Pauwels, woordvoerder van staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe, en de vakbonden. Tot vanavond heeft de directie van Belgocontrol onderhandeld met de vakbonden.

De namiddagploeg van de luchtverkeersleiders heeft tot 22 uur deze avond spontaan het werk neergelegd. Later dinsdagavond is beslist dat de nachtploeg wel aan het werk gaat. Dinsdagavond werd een overleg tussen de verkeersleiders en de directie georganiseerd, maar daar kwam niets uit de bus. Het was staatssecretaris voor Mobiliteit Schouppe die de verkeersleiders kon motiveren om opnieuw aan het werk te gaan.

'Schouppe, die momenteel in Canada verblijft voor de wereldluchtvaarttop van de VN, heeft dinsdagmiddag al een brief gestuurd met de bevestiging dat de kwestie zal worden besproken op de eerste ministerraad in oktober', aldus Rudi Tourlamain van vakbond VSOA. 'Dat vonden de verkeersleiders een onvoldoende garantie.'

Dinsdagavond stuurde Schouppe een tweede brief, bevestigt zijn woordvoerder Jan Pauwels. Daarin verzekerde hij dat de kwestie de hoogste prioriteit heeft voor de top van het directoraat-generaal luchtvaart.

'Dat vonden de verkeersleiders een betere garantie, omdat de directie ook aanblijft als er een nieuwe regering wordt gevormd', zegt Tourlamain.
De luchtverkeersleiders hernemen onmiddellijk het werk, maar wellicht blijft er nog minstens de hele avond hinder.

Overplaatsing

Het personeel van Belgocontrol dreigde al sinds vanochtend met een staking vanaf 14 uur, oorspronkelijk voor een periode van 24 uur. Aanleiding is een sociaal conflict rond de overplaatsing van een twee  werknemers van Charleroi naar Brussel, maar de onvrede zit ook dieper. Het gaat om een spontane actie, uit onvrede met het mismanagement en de algemene malaise bij Belgocontrol, zegt ACV-secretaris Bernadette Guillemeyn.

Door de actie is er de hele dag geen normaal luchtverkeer mogelijk in Zaventem, Charleroi, Luik en Oostende. Op de luchthaven van Deurne was rond 14u30 wel nog vliegverkeer mogelijk. De luchtverkeersleiders waren daar wel nog aan de slag, zegt luchthavencommandant Wim Verbist.

Nog veel hinder

De lagekostenmaatschappij Rynanair heeft alle vluchten vanaf 14 uur geannuleerd. Ook Brussels Airlines annuleerde alle vluchten tot woensdag 14 uur door onzekerheid over de staking. Een uitzondering wordt gemaakt voor de inkomende Afrika-vluchten. Ze worden afgeleid naar de buurlanden. 'De luchtverkeersleiders zijn opnieuw aan het werk, maar de hinder op de luchthaven zal nog langere tijd aanhouden', zegt Jan Van der Cruysse van Brussels Airport.

Ook woensdag zal het luchtverkeer in België nog moeizaam verlopen. 'Alle maatschappijen moeten nu bekijken waar de toestellen staan, waar het personeel verblijft, enzovoort', stelt de woordvoerder. 'We kunnen wellicht pas woensdag een balans opmaken.'

Veldbedden

In de vertrekhal van Brussels Airport stonden lange rijen wachtende passagiers voor de infobalies van de verschillende vliegtuigmaatschappijen. Tweehonderd reizigers stonden aan te schuiven voor de infobalie van Brussels Airlines. De politie was aanwezig om alles in goede banen te leiden.  

De communicatie rond de spontane actie is al de hele dag bijzonder onduidelijk, waardoor de reizigers lange tijd niet wisten of hun vlucht zou vertrekken. Pas na 15 uur kwam de mededeling van Belgocontrol dat de actie 24 uur zal duren, dus tot woensdag om 14 uur.

Voor mensen die de nacht moeten doorbrengen op Brussels Airport zijn in samenwerking met het Rode Kruis een honderdtal veldbedden beschikbaar.

De autoverhuurbedrijven Hertz, Sixt, Europcar en Avis hebben op de parking van Brussels Airport nauwelijks nog auto's ter beschikking. Wie niet tijdig gereserveerd heeft, vist achter het net.

Touroperators

Reizigers die  via de touroperators Thomas Cook of Jetair een vlucht geboekt hadden, zullen allemaal op hun bestemming terechtkomen, verzekeren beide bedrijven. 

Er zullen dinsdagavond nog zes vluchten van touroperator Thomas Cook landen op Brussels Airport. 'We hebben nog zes toestellen in de lucht hangen die tussen 22.10 uur en 3.25 uur zullen landen in Brussel', bevestigt woordvoerder Baptiste van Outryve.  De vluchten werden normaal afgeleid naar een buitenlandse luchthaven, maar dat is niet meer nodig.
 
De reizigers moeten zich op het normaal voorziene uur aanmelden in de oorspronkelijk voorziene luchthaven. Autocars brengen hen dan naar de alternatieve luchthaven. Voor terugkerende reizigers geldt hetzelfde principe.
  • Bij Jetair worden in totaal zestien Jetairfly-vluchten en drie Freebird Airlines-vluchten getroffen door de staking van de luchtverkeersleiders. Het zou gaan om een totaal van 3.500 reizigers.
  • Ook Thomas Cook wijkt uit naar de nabijgelegen buitenlandse luchthavens Rijsel, Maastricht en Keulen. Er zijn bustransfers tussen de Belgische en buitenlandse luchthavens. Aan alle klanten die vandaag met vakantie vertrekken, vraagt Thomas Cook Belgium van zich minstens 2,5 uur voor het geplande vertrek aan de balie op de luchthaven aan te melden. Het gaat voor Thomas Cook om in totaal 3.500 klanten, verdeeld over een twintigtal vluchten.

Door uit te wijken naar buitenlandse luchthavens worden wel vertragingen opgelopen. Maar zowel Thomas Cook als Jetair benadrukken dat de reizigers uiteindelijk slechts een paar uur later dan normaal op hun bestemming zullen aankomen.

Illegaal

De beroepsverenigingen van de luchtvaartmaatschappijen zeggen in een persbericht dat ze de stakingsactie niet kunnen aanvaarden. Ze noemen de wilde staking zelfs 'illegaal'.

'Terwijl de economische crisis de sector zwaarder treft dan elke andere, terwijl de rechten van passagiers en cargoklanten opnieuw geschonden worden, gijzelt het belang van enkelingen Belgische en internationale klanten zonder enige overweging van het algemeen belang', luidt het.
 
Volgens de luchtvaartmaatschappijen is de Belgocontrol nu al "de duurste luchterkeersleidersdienst in Europa', terwijl "kosten en performantie pover zijn en niet langer houdbaar".