Limburgse campagne lokt Antwerpse toeristen
Foto: toerismelimburg.be
De Limburgse campagne om Antwerpse toeristen te lokken, heeft haar effect niet gemist. Uit een bevraging van het marktonderzoeksteam bij Toerisme Limburg blijkt dat 38 procent van de Limburgse logiesuitbaters meer Antwerpenaren mag verwelkomen. De heisa rond het gebruik van het Anwerpse A-logo is daar wellicht niet vreemd aan.

Toerisme Limburg werd door de stad Antwerpen verplicht een zestigtal affiches met het A-logo in 'De Limburgers heten A welkom' te verwijderen omdat het logo auteursrechtelijk beschermd is. Nadat eerst een vraagteken over de A was geplakt, heeft een wedstrijd nu een nieuw ontwerp opgeleverd.

Limburg vroeg de hulp van de Vlamingen om een alternatief voor het A-logo voor te stellen. Dat leverde een negentigtal inzendingen op. Onder meer de Antwerpse Snorrenclub leende haar logo uit.

Friedemann Vervoort kwam als winnaar uit de bus. Hij heeft de A door een lange reeks A-tjes vervangen en ziet zijn affiche in augustus overal in het Antwerpse straatbeeld opduiken. 'Ik heb alleen voor de grap meegedaan. Het leek me een leuke uitdaging', reageert Vervoort verrast.  'Het was me niet te doen om te winnen.'

Limburg ziet ook het aantal West-Vlaamse toeristen fors toenemen (plus 47 procent), een uitloper van de campagne die daar vorig jaar werd gevoerd.

'We streven er hard naar om het hele jaar 'top of mind' te zijn als toeristische bestemming', zegt directeur Willy Orlandini. 'Onze zomercampagnes werpen dus hun vruchten af. 2010 voorspelt nog beter te worden dan het uitzonderlijk goede jaar 2009. Zo'n 70 procent van onze logiesverstrekkers heeft nu al meer klanten.'