SAP: helft ondernemingen ziet duurzaamheid als ‘modegril’
Foto: afp
Duurzaamheid staat niet hoog op de agenda van de meeste Belgische bedrijven. Liefst 57 procent noemt het een modeverschijnsel, zo leert een onderzoek door Indigov in opdracht van de softwareleverancier SAP.

Bijna driekwart van de 648 ondervraagde bedrijven beschouwt duurzaamheid louter als ‘groen zijn’ en houdt geen rekening met andere belangrijke aspecten van een duurzaamheidsbeleid.

SAP, de opdrachtgever van het onderzoek, schrijft in een persbericht dat duurzaamheid “nochtans deel zou moeten uitmaken van een bedrijfsstrategie op lange termijn”. Het bedrijf “betreurt dan ook dat duurzaamheid blijkbaar geen thema is in de huidige verkiezingscampagne.” SAP verkoopt software-oplossingen die volgens het bedrijf kunnen helpen om duurzamer en efficiënter te ondernemen.

Uit het onderzoek blijkt dat duurzaamheid nog maar bij 27 procent van de bedrijven op de agenda van de directieraad gestaan. Bij bedrijven van 500 werknemers of meer komt het veel vaker voor; gemiddeld bij de helft ongeveer. Slechts 18 procent van de Belgische bedrijven heeft iemand in de rangen die een duurzaam beleid uitstippelt (dubbel zo hoog bij bedrijven met meer dan 500 medewerkers).

De voornaamste drijfveer voor bedrijven om een duurzaam beleid in te voeren zijn de mogelijke kostenbesparingen. Dat is alvast de motivatie voor 61 procent van de bevraagden die zo’n beleid hebben. De tweede belangrijkste motivatie voor Belgische bedrijven – zo antwoordt één op vijf van de bevraagde bedrijven – is het bedrijfsimago. Verplichtingen die door de overheid worden opgelegd zijn voor vijf procent van de respondenten voldoende om een duurzaamheidsbeleid te hanteren.

Papier en energie

Welke concrete initiatieven nemen Belgische bedrijven in het kader van hun duurzaamheidsbeleid?

  • Bijna driekwart van de bedrijven levert inspanningen om het verbruik van papier in hun onderneming terug te schroeven. De aankoop van groene stroom (37%) en milieuvriendelijke wagens (33%) staan op twee en drie. Ongeveer een kwart van de ondernemingen investeert in technologieën met een rendement op langere termijn, zoals zonnepanelen.
  • Efficiënt energieverbruik staat hoog op de agenda bij 72% van de bedrijven uit het onderzoek. Niet verwonderlijk, want deze maatregelen hebben niet alleen een positieve impact op het milieu, maar ook op het budget van de onderneming. Men investeert vooral in energiezuinige verlichting: 81% van de Belgische bedrijven installeerde al spaarlampen of intelligente schakelaars. 73 procent reduceerde ook het sluipverbruik, door onder meer de computerschermen automatisch uit te schakelen. Ook iets duurdere investeringen, zoals dag- en nachtmeters of energiezuinige verwarming, halen met respectievelijk 60 en 44 procent toch nog een goede notering. Groene informaticatechnologieën en slimme meters sluiten met minder dan twintig procent de lijst duidelijk lager af. Van de bedrijven die investeren in energie-efficiëntie, laat 68 procent wel na om het rendement ervan te berekenen.
  • Slechts 7% van de Belgische ondernemingen meet zijn CO2-emissies. In tegenstelling tot wat algemeen verwacht wordt, meet ook in de middelgrote tot zeer grote bedrijven minder dan een derde zijn CO2-uitstoot. Positief is echter dat de ondernemingen die hun emissies wel meten, ook iets doen met de resultaten. Bijna tachtig procent van hen gebruiken de metingen om hun interne processen te optimaliseren.