Minder calorieën in Amerikaans voedsel
Foto: pn
In de toekomst zullen in het Amerikaanse voedsel minder calorieën zitten. Dat zijn zestien Amerikaanse voedselproducenten overeengekomen.

De Amerikaanse presidentsvrouw Michelle Obama, die de strijd tegen overgewicht als een prioriteit beschouwt, maakte het nieuws bekend. Bij de producenten zijn bedrijven als Campbell Soup, Coca-Cola, General Mills, Kellogg, Kraft Foods en PepsiCo.

Calorieën

De producenten gaan het aantal calorieën in hun producten gevoelig verminderen. De toezeggingen van de fabrikanten is goed voor 20 tot 25 procent van de Amerikaanse voedselketen. In 2012 moeten er al 1 biljoen minder calorieën in het eten zitten, eind 2015 loopt dat op tot 1,5 biljoen.

De voedselproducenten maken hun producten niet alleen minder vet, maar leveren in sommige gevallen ook kleinere porties. Ook komt het voor dat een light versie toegevoegd wordt aan het assortiment.

Stap vooruit

‘Deze toezeggingen zijn een flinke stap vooruit. Amerikanen kunnen gezondere keuzes maken en daardoor een gezonder leven leiden’, zegt Obama. De First Lady verwacht dat de komende maanden ook andere bedrijven zich aansluiten bij het initiatief.

Steeds meer mensen worden dik in de VS. Dat leidt in veel gevallen tot gezondheidsproblemen. Ook de levensverwachting van Amerikanen daalt, waardoor experts schatten dat de huidige generatie kinderen korter zullen leven dan hun ouders.