Zoals verwacht is het vliegverbod boven België nog maar eens verlengd. Tot zeker maandagochtend 8.00 uur blijft het luchtruim gesloten voor vliegtuigen met passagiers. Mogelijk zullen vliegtuigen zonder passagiers wel mogen terugkeren.

Het Belgisch luchtruim blijft al zeker gesloten tot maandagochtend 8.00 uur. Morgen wordt dan beslist of er een beperkte hervatting mogelijk is. Afhankelijk van tijdelijke meteorologische verbeteringen zal wel toegestaan worden dat toestellen zonder passagiers naar België worden gerepatrieerd. Maandagmorgen wordt bekeken of er een venster is om vluchten met passagiers mogelijk te maken, aldus Jan Pauwels, woordvoerder van staatssecretaris voor Mobiliteit Etienne Schouppe (CD&V) .

De Nederlandse luchtvaartmaatschappij KLM voerde intussen met succes een testvlucht uit op grote hoogte. De Boeing 737 kwam veilig weer aan de grond. Ook uit technisch onderzoek van het toestel bleek dat er geen schade was aangericht. Ook in andere Europese landen werden onder gecontroleerde omstandigheden geslaagde testvluchten gemaakt. De IVW heeft strenge veiligheidseisen aan de vluchten gesteld.

Brussels Airlines

Brussels Airlines heeft intussen alle vluchten schrapt tot dinsdag 12.00 uur. 'Deze beslissing laat ons toe het vluchtprogramma zo efficiënt mogelijk te hervatten om zo de passagiers zo goed mogelijk te helpen wanneer dit operationeel opnieuw mogelijk is', zei de persdienst van Brussels Airlines eerder in een communiqué. 'Met deze beslissing geven we onze passagiers ook meer duidelijkheid.'

Ryanair

Ryanair ging intussen nog verder. Zondagavond besliste de lagekostenmaatschappij om alle vluchten tot woensdagmiddag 13 uur te schrappen.

Reizigers wordt afgeraden om naar de luchthaven te komen. Wie een vlucht geboekt had, neemt het beste contact op met zijn touroperator of luchtvaartmaatschappij.

Beweging in Frankrijk, Spanje en Duitsland

Het luchtruim van Groot-Brittannië en Denemarken blijft nog zeker tot maandag 8 uur dicht.

Maar in Spanje, dat vandaag pas zijn luchtruim gedeeltelijk sloot, zijn de luchthavens in het noorden en het oosten van het land rond 13.30 uur opnieuw opengegaan.

Ook vanaf zes Duitse luchthavens mag zondag tot minstens 20.00 uur weer worden gevlogen, zij het alleen naar het oosten. Het besluit geldt voor de twee luchthavens van Berlijn en voor Frankfurt am Main, Hannover, Erfurst en Leipzig. Alle overige Duitse vliegvelden blijven in elk geval nog tot 20.00 uur dicht.

In Frankrijk zijn eveneens verschillende luchthavens opnieuw opengegaan. Het gaat onder andere om de luchthavens van Bordeaux, Nice en Marseille. Ze zouden minstens tot maandag 15 uur operationeel blijven. De beslissing heeft ook betrekking op de luchthavens van Toulouse, Montpellier, Pau, Tarbes, Biarritz en Perpignan. De noordelijke luchthavens blijven gesloten tot dinsdag 9.00 uur.

Oostenrijk gaat zijn luchtruim, dat sinds vrijdagavond gesloten is, maandag om 4 uur GMT weer openstellen, maar onder voorwaarden. Mogelijk is de openstelling maar tijdelijk. Noorwegen opende zondag opnieuw een deel van zijn luchtruim, nadat het eerder ook al andere delen openstelde.

Bulgarije heeft sinds zondagmorgen 8 uur het luchtruim gesloten.

Geen beterschap in zicht

De gletsjer-vulkaan op IJsland stoot ondertussen nog steeds een grote wolk waterdamp en as uit. Volgens een woordvoerster van het meteorologisch instituut in Reykjavik is er volgens nieuwe metingen sprake van een rookzuil van acht kilometer.

De as uit de vulkaan drijft weg in oostelijke en zuidoostelijke richting naar het Europese continent. Dat zorgt al sinds donderdag voor een verlamming van het luchtverkeer.

Volgens het instituut is een einde van de vulkaanactiviteit of een verandering van de windrichting niet in zicht. Soms bestaat de wolk louter uit waterdamp, maar sinds vrijdag komt er opnieuw veel zwarte as in de atmosfeer.

In het vulkaangebied zelf vallen grote hoeveelheden as neer. Ook de metingen van seismologische activiteit in het zuidelijke gebied rondom de Eyjafjalla-gletsjer gaven geen aanwijzingen van een kalmering.

Brede maar dunnere laag

Positief is wel dat de nieuw uitgestoten as door de vulkaan eerder naar het noorden gaat dan in onze richting. De bestaande as in de hogere luchtlagen, van 20.000 tot 35.000 voet, verschuift langzaam naar het zuidoosten.

In de lagere luchtlagen, onder 20.000 voet, is echter nog sprake van een zeer brede en uitgestrekte contaminatie over een groot deel van Europa, van de Midlands in Engeland tot Wit-Rusland. En doordat er weinig wind is en geen regen, trekt de wolk maar langzaam weg.