VRT erkent fout in omstreden koffie-uitzending MNM
Foto: rr
De VRT gaat voorzichtiger omspringen met samenwerkingsovereenkomsten met privépartners. Aanleiding is een radio-uitzending van MNM naar aanleiding van de opening van een Starbucks-filiaal in Antwerpen. In dat programma werd de merknaam van de Amerikaanse koffiereus iets te gretig vermeld.

'De VRT vindt zelf dat hier enkele grenzen overschreden zijn', zo verklaarde Vlaams mediaminister Ingrid Lieten (sp.a) dinsdag in het Vlaams parlement.

Op woensdag 24 februari werd 'De Grote Peter Van de Veire Ochtendshow' op VRT-zender MNM omgedoopt tot 'De Grote Koffie Van De Veire Ochtendshow'. De show werd live uitgezonden vanuit de nieuwe Starbucks-vestiging in het Antwerpse Centraal Station.

Minister Lieten kreeg dinsdag in het Vlaams parlement een reeks kritische vragen voorgeschoteld over de bewuste Starbucks-uitzending. De hamvraag was: 'Is het wel de taak van de VRT om ’reclame’ te maken voor een koffiegigant?'.

Volgens Lieten heeft VRT met Starbucks een samenwerkingsovereenkomst gesloten. De VRT sluit zo’n overeenkomsten aan de lopende band. Zo waren er in 2009 onder meer overeenkomsten met Sabam, VAB, Boek.be en allerlei beurzen. 'Die samenwerkingsovereenkomsten zijn geen commerciële deals en de onafhankelijkheid van de redactionele autonomie wordt gewaarborgd', aldus Lieten.

Maar de bewuste Starbucks-uitzending was ook voor de VRT een brug te ver, zo blijkt uit een interne evaluatie. Zo werd de merknaam in het programma te vaak genoemd. De openbare omroep wil daarom in het vervolg 'zorgvuldiger omgaan met het format' en wil vermijden dat merknamen van privépartners te pas en te onpas worden vermeld.