De Oosterweelverbinding in beeld
Foto: ds-infografiek

In een referendum op 18 oktober spreekt de Antwerpenaar zich uit over de Oosterweelverbinding. We vatten het hele traject samen in negen punten.

Linkeroever

Linkeroever

Aan het Sint-Annabos, op Linkeroever, gaat de nieuwe Scheldetunnel onder de grond. De huidige Ring wordt doorgetrokken tot de tunnel.

Nieuwe Scheldetunnel

Nieuwe Scheldetunnel

De nieuwe Scheldetunnel verbindt Linker- en Rechteroever. De nieuwe tunnel telt drie kokers: twee voor automobilisten - met drie rijstroken, en één verbinding voor fietsers en voetgangers. Vlak voor de ingang op Linkeroever ligt een tolplein (foto), want gemotoriseerd verkeer wordt betalend.

Oosterweelknooppunt

Oosterweelknooppunt

De nieuwe Tunnel komt op Rechteroever weer boven aan het Noordkasteel. Daar komt ook een nieuw op- en afrittencomplex voor het zuiden van de haven en het noorden van de stad.

Lange wapper

Lange wapper

Over het Straatsburgdok loopt de Lange Wapper, een viaduct van 2 kilometer. Het viaduct is gemiddeld 27 meter breed en heeft twee verdiepingen. Twee pijlers van 150 meter hoog houden de constructie recht.

Viaduct aan Merksem

Viaduct aan Merksem

Boven de Noorderlaan splits de Lange Wapper in twee delen. Het Noordelijke deel zorgt voor een verbinding richting met de Ring richting Luchtbal. Het andere deel sluit aan op het Viaduct van Merksem, dat verbreed moet worden naar 14 rijstroken, in plaats van 8.

De Stedelijke Ringweg

De Stedelijke Ringweg

Net zoals de Oosterweel-verbinding een onderdeel is van het Antwerpse totaalplan rond mobiliteit, is ook de aanleg van de Stedelijke Ringweg niet weg te denken uit dit Masterplan Mobiliteit. Naast de Ring komt de Stedelijke Ringweg, bedoeld voor doorgaand verkeer. De huidige Singel wordt een groene stadsboulevard.

Kennedytunnel

Kennedytunnel

De Kennedytunnel wordt verboden voor vrachtverkeer.

Knooppunt met E17

Knooppunt met E17

Het verkeersknooppunt met de E17 naar Gent wordt heraangelegd. De op- en afrit ter hoogte van de Gazet van Antwerpen verdwijnt.

De Waaslandtunnel

De Waaslandtunnel

De Charles De Kosterlaan wordt geschrapt. Daardoor sluit de Waaslandtunnel niet meer rechtstreeks aan op de Expresweg E34, naar Knokke. De Waaslandtunnel wordt enkel plaatselijk verkeer toegelaten.